Koninklijke Horeca Nederland roept op om de website Thuisbezorgd.nl te omzeilen. Voorzitter Robèr Willemsen van KHN noemt het een goede zaak dat steeds meer restaurants een briefje bij een bestelling van Thuisbezorgd.nl doen, waarin de klant wordt verzocht de volgende keer direct via de website van het restaurant wil bestellen.
Tegen BNR zei Willemsen het volgende: "Restaurants moeten zorgen dat ze baas zijn in eigen huis. We hebben veel moeite met Thuisbezorgd.nl, omdat ze de prijs bepalen. Je mag als ondernemer niet onder de prijs van Thuisbezorgd je spullen verkopen." Willemsen adviseert restaurants dan ook om de website zoveel mogelijk te omzeilen en klanten via de eigen website te laten bestellen.
Restaurants zijn volgens Willemsen niet afhankelijk van de bezorgservice. In het interview tegen BNR gaf hij aan dat de KHN ondernemers er op probeert te wijzen dat ze afspraken kunnen maken. "Door de twaalf procent commissie en dat je niet minder mag vragen, wordt die macht veel te groot. Prijsafspraken als deze zijn in landen als Frankrijk en Duitsland al verboden," aldus Willemsen.
Reactie Thuisbezorgd
In een reactie op BNR laat Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl weten dat hij nog nooit zulke grote onzin heeft gehoord. Volgens hem probeert de KHN slechts te scoren en is zijn bedrijf de goedkoopste manier om te adverteren. De hoogte commissiepercentages komen volgens Groen door de hoge kosten voor tv-reclames. overigens is het toevoegen van briefjes waarin staat of er in het vervolg via de website van het restaurant besteld mag worden, in strijd met de Algemene Voorwaarden van Thuisbezorgd.nl.