Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als je niet té stedelijk ligt.
Hier durfden wij in de piek van de crisis enkel van te dromen: dat onze medelanders en buren voor òns land kiezen deze zomer als hun vakantiestek. Het is ronduit onzeker wat het najaar en de winter gaan brengen, maar dit hebben we alvast ‘in the pocket’. Hopelijk zijn dit de tekenen van een langduriger herstel en niet slechts een opleving.
Volgens economen wordt Nederland namelijk relatief hard getroffen door onze afhankelijkheid van het buitenland. Het aantal faillissementen en de werkeloosheid zitten in een opwaartse lijn. En als de steunpakketten te vroeg worden afgebouwd en de banken hun ‘kluis’ definitief voor de horeca sluiten, zijn de rapen pas echt gaar.
Maar in de tussentijd blijkt de mens, en dus ook de ondernemer, kort van geheugen en bestaat het gevaar dat ze de misère vergeten zodra het weer beter gaat. Maar het is niet vraag of er een volgende crisis komt, maar wanneer die komt.
Wees voorbereid
Niet alles valt te voorzien of te voorkomen. Weinigen zagen een wereldwijde pandemie op ons afkomen. En toch stond die opeens voor onze deur. Hier was niemand op voorbereid, sommigen waren net lekker aan het investeren en bezig met de groei van hun horecabedrijf.
Het is moeilijk anticiperen op iets waarvan je niet weet dat het eraan komt. Maar je kunt wel zorgen voor een zo stabiel mogelijk bedrijf dat niet te kwetsbaar is voor invloeden van buitenaf. Door buffers op te bouwen, risico’s in te calculeren en toch te investeren in de toekomst.
Soms zie je een crisis al aan de horizon verschijnen terwijl de symptomen zich nog niet volledig manifesteren. Je voelt aan je water dat er wat te gebeuren staat.
Vooruitziende blik
Wil je voorbereid zijn op een toekomstige storm? Dan zijn hier wat punten van aandacht zodat je straks niet je eigen huis of zaak hoeft op te eten.
Het is niet de omzet maar de winst die telt. Hou daarom altijd de vinger op je marges. Want als de omzet opdroogt, heb jij met een gezonde marges niet direct enorme cashflowproblemen.
Zodra je uit dit zware weer komt is het verstandig om direct te starten met het aflossen van je schulden. Zo ben je in een volgende crisis minder kwetsbaar en krijg je geen acute financiële problemen waardoor de banken je de duimschroeven aandraaien.
Reageer snel als je de signalen van een crisis ziet. Snijd in de kosten en kijk kritisch naar alle processen.
Bedrijven die net voor of aan het begin van een recessie gaan bezuinigen staan er na de recessie vaak beter voor. Je gaat afgeslankt door het diepe dal van de crisis heen.
Aan ‘gratis’ geld en goedkoop lenen zitten altijd haken en ogen. Dat is waarom familiebedrijven een crisis beter doorstaan. Ze zijn niet zo zwaar extern gefinancierd en bereid om in te teren op hun eigen vermogen.
Heb je meerdere bedrijven of ‘onderdelen’ waar je toch al vanaf wilde? Verkoop ze op de vooravond van de crisis. Zo heb je minder ‘bagage’ als de crisis op z’n heftigst is. En wellicht heb je dan nog geld in kas om na de crisis te gaan shoppen en iets voor dumpprijs over te nemen.
Kweek vet op de botten door in de goede jaren niet te strooien met geld. Blijf naar de lange termijn kijken en hou je bedrijf financieel gezond. Investeren is goed, maar weeg wel waar je je geld aan uitgeeft.
Bekwame medewerkers vasthouden tijdens een crisis levert je waardering, loyaliteit en een sterk team op. Tijdens een crisis worden medewerkers veelzijdig ingezet, waardoor ze ervaring krijgen in meerdere disciplines. En na de crisis heb je minder wervingsproblemen en ben je sneller weer op volle kracht.
Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat bovenstaand belangrijk is voor een gezond bedrijf. Toch laten we ons verleiden door mooie praatjes en plaatjes. Hongerig kijken naar andermans succes of dromen over wat had kunnen zijn helpt niet. Onderneem liever realistisch, vooruitziend, doortastend en resultaatgericht. Dat helpt je verder dan geloven in sprookjes.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.