Vanaf vandaag starten 12 jongeren met een gespecialiseerde opleiding tot hoogopgeleide bartender en barista. Dit is een initiatief van Diageo, toonaangevend bedrijf op het gebied van sterke dranken en bier, in samenwerking met Zuidoost Werkt! en ISAAC Academy. Dit programma geeft studenten een kans op de arbeidsmarkt en draagt tegelijkertijd bij aan het nijpende personeelstekort in de horeca. Eerder volgden 75 jongeren in Amsterdam deze opleiding.
Met de opleiding willen de partners werkzoekenden overtuigen om te kiezen voor een baan in de horeca en hen tegelijkertijd opleiden tot volwaardig barpersoneel. De opleiding behandelt kostprijsberekeningen, de geschiedenis van dranken, smaakcombinaties en gastvrijheid en zoomt in op elk aspect van het vak als bartender.
Tijdens de opleiding van maar liefst 260 uur krijgen de deelnemers zowel theorie als praktijkervaring. Na vier weken onderwijs krijgen de deelnemers de kans om de geleerde vaardigheden in de praktijk te brengen. Tijdens een proefperiode bij een horecazaak met een vacature. Na het doorlopen van een geslaagde proeftijd heeft de deelnemer gelijk een baan.
Gezamenlijke aanpak
Ook Zuidoost Werkt!* ondersteunt de opleiding. Dit is een publiek-private samenwerking tussen de gemeente Amsterdam (WSP,WPI en Stadsdeel ZO) en werkgevers, zoals Johan Cruijff ArenA, Randstad, AMC en ING. In 2,5 jaar tijd zijn via dit initiatief ruim 720 inwoners duurzaam aan werk gekomen.
Tanja Jadnanansing, voorzitter van stadsdeel Zuidoost: “De coronamaatregelen hebben de horeca hard getroffen. De langdurige sluitingen zorgden niet alleen voor financiële problemen, ook veel horecapersoneel vond zijn weg naar ander werk. Tegelijkertijd werken we – samen met partners – hard aan kansen voor werkzoekenden. Deze training geeft daar heel concreet invulling aan. Samen met ISAAC Academy en Diageo werken we aan nieuwe mogelijkheden met het Learning for life programma."
Daniela McFarren, Head of Corporate Relations Benelux Diageo, over de training: "Diageo heeft het Learning for Life programma in 2008 in Latijns-Amerika uitgerold en sindsdien organiseren we deze training in meer dan 40 landen. Met de groeiende belangstelling voor cocktails en non-alcoholische dranken, krijgen onze studenten de beste training en ondersteuning waarmee ze met een goede opleiding de horecabranche kunnen betreden. Het project dankt zijn succes aan de samenwerking en inzet van de partners en bovenal aan de zeer gemotiveerde studenten."
Over Diageo
Diageo is een wereldleider in alcoholische dranken met een premium collectie van merken waaronder Johnnie Walker, Ketel One, Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray en Guinness. De producten worden verkocht in meer dan 180 landen over de hele wereld. Bezoek Diageo’s website www.DRINKiQ.com voor informatie over verantwoord drinken, inspiratie en diverse initiatieven.