Met klassieke muziek meer omzet in horeca

20 juni 2011
Met klassieke muziek meer omzet in horeca

In horeca-gelegenheden waar klassieke muziek wordt gedraaid wordt meer uitgegeven. Gasten voelen zich door de muziek welvarender en gedragen zich hier vervolgens naar. Dit blijkt uit onderzoek van de Britse Leicester University waarover het "bedrijfschap Horeca en Catering":http://www.kenniscentrumhoreca.nl/Artikel/11-06-15/Muziek_in_de_horeca.aspx melding maakt.

*Totale stilte*
Uit het onderzoek vond men dat de gemiddelde besteding bij het horen van klassieke muziek 24 pond was. Bij popmuziek gaf men gemiddeld 22 pond uit en bij geen muziek 21,70 pond. Het onderzoek werd over meerdere periodes uitgevoerd in één restaurant waar telkens een andere muzieksoort of totale stilte te horen was.

*Langer aan tafel*
Het onderzoek toonde verder aan dat gasten bij rustige muziek gemiddeld 13 minuten en 56 seconden langer blijven tafelen dan onder snelle muziekcondities.
Of het langer blijven zitten naar verhouding negatief doorwerkt op de totale omzet (minder gasten per shift) is niet doorgerekend.

*Nadelen ondervangen?*
Om dit mogelijk nadelige effect te ondervangen is er een onderzoek van een Franse universiteit. Hier concludeerden wetenschappers dat er een relatie is tussen het nuttigen van (alcoholische) drankjes en de snelheid plus het volume van de muziek in een horecagelegenheid. Snelle en luide muziek zorgden voor een hogere drankomzet.

Dus het devies voor een hogere omzet: klassieke muziek, maar dan wel uptempo.

~Frank Lindner~

Overig nieuws