Nieuwe CCO De Beren trotseert marketinguitdagingen

Auteur: Redactie
Personalia 7 maart 2023
Nieuwe CCO De Beren trotseert marketinguitdagingen

Na de coronacrisis volgden nieuwe uitdagingen; van de inflatie tot blijvend personeelstekort en torenhoge energielasten. Marjolein Mens, de nieuwe Chief Commercial Officer (CCO) van het van het Rotterdamse concern De Beren vertelt over het meebewegen met de nieuwe markt. 

Eigen kweek

Marjolein Mens (31) werd onlangs benoemd tot CCO van De Beren. Ze begon in 2014 op haar 23e, na haar studie Communicatie Media en Informatietechnologie klom ze op tot haar huidige functie. Marjolein zag al op jonge leeftijd de potentie van het concept dat toen nog bestond uit losse restaurants.

“Bij de start van mijn carrière waren er 19 restaurants, allen met een andere naam”, aldus het nieuwe directielid. Marjolein voegde zich toe aan het toen nog kleine marketingteam en werd eindverantwoordelijke voor de communicatiestrategie, zowel intern als extern. In 2016 vond onder haar leiding de rebranding plaats, werd een merkstrategie neergezet en begon het ombouwen van de restaurants naar een nieuwe eigentijdse stijl. Na de verbouwing werd de vestiging verkocht aan een franchisenemer.

Marjolein zag al snel het belang van databases met klantinformatie, en stortte zich op social media. Er werd vanwege de groei een marketingmanager van buiten aangetrokken maar  die botste met de hands-on mentaliteit die De Beren eigen is, waarna ze de functie zelf besloot te vervullen. Ze breidde de afdeling uit naar een club van vijftien personen en trad onlangs toe tot de directie van het bedrijf. Als CCO is ze verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en sales.

Alleskunner

Naast haar functie op het hoofdkantoor werd de kersverse CCO in 2021 ook nog mede-franchisenemer van een De Beren bezorgvestiging samen met haar partner. Om zich echter te kunnen focussen op haar nieuwe rol, runt haar partner deze vestiging nu volledig. Toch had ze deze periode voor geen goud willen missen: “De ervaring die ik heb opgedaan in het bezorgrestaurant en daarmee het inzicht dat ik heb gekregen in onze eigen organisatie is onbetaalbaar.”

Meebewegen met veranderingen

De Beren is een groot bedrijf dat de laatste jaren een focus had op groei. "Ieder kwartaal opende er ergens in het land een nieuwe vestiging, met uitschieters tot wel drie in een maand", aldus Marjolein. Landelijke dekking is inmiddels een feit voor de franchise formule. "Maar net als bij de kroeg om de hoek en het segment luxe restaurants vraagt de huidige markt ook van een groot concern als De Beren om een andere strategie en een enorme dosis creativiteit. Om gasten binnen te krijgen, het voor hen betaalbaar te houden en het servicelevel te behouden in de huidige krappe arbeidsmarkt hebben we onze focus verlegd. Ik prijs me gelukkig ook als ondernemer in ons eigen bedrijf te hebben gewerkt, ik weet goed hoe leuk maar ook hoe uitdagend het kan zijn. Ik heb aardig wat vrijdagavonden na mijn werk op kantoor, rondgefietst met bestellingen", vertelt Marjolein. "Het zijn echt andere tijden."

Na de coronaperiode was het tijd voor iets nieuws. "We merkten dat gasten enorme behoefte hadden om weer te genieten van de horeca na een periode van thuiszitten. En dan het liefste lekker lang tafelen met elkaar.” Om te voorzien in deze behoefte, werd het Dare to Share concept gelanceerd; verrassende hapjes om met elkaar te delen en in meerdere gangen te bestellen. Ook casual dining maakt op dit moment een vlucht. Een trend die perfect past in het straatje van De Beren. "Trends zijn er niet voor niks. We vinden het belangrijk om in te spelen op de behoefte van onze gasten. Daar hoort natuurlijk ook een toegankelijk en ongedwongen driegangenmenu bij, afgestemd op het seizoen met als afsluiter een fijn dessert."

Prijsstijgingen

De hogere energielasten en capaciteitsproblemen bij leveranciers zorgen het laatste half jaar doorlopend voor prijsverhogingen op de inkoop. "Dat terwijl we weten dat onze gasten thuis zelf ook al hogere lasten hebben. Dus we stellen dat zo lang mogelijk uit. Proberen creatief te zijn in de keuken en andere oplossingen te zoeken om te besparen."

Ambitie

Marjolein wil het komende jaar werken aan het perfectioneren van de costumer journey van haar gasten en aan marketing automation. Ze wil zoveel mogelijk weten van de gast om een gepast aanbod te kunnen doen. Ook gaan ze testen met prijsdifferentiatie, lagere prijzen op dalmomenten, een gepersonaliseerd aanbod per type vestiging en komt het dagmenu weer terug. "Nog steeds eigentijds maar ook trouw aan onze positionering,” aldus Marjolein, nieuwe CCO van De Beren.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws