Restaurants minder in trek voor events

17 december 2015
Restaurants minder in trek voor events

De interesse in restaurants als evenementenlocatie is op het laagste niveau in vier jaar. Dat blijkt uit het Locatieonderzoek 2015/2016
uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting in opdracht van High Profile Locaties. Organiseerde in 2013 nog 34 procent van de eventorganisatoren graag een evenement in een restaurant, in 2015 is dat gezakt naar 24 procent.


*Restaurants op hun retour*
Restaurants zijn al enkele jaren op hun retour als potentiële eventlocatie. Hotels daarentegen bleven de afgelopen vier jaar op hetzelfde niveau, rond de 33 procent. 'Winnaars' zijn de industriële locaties, waarin dit jaar maar liefst 41 procent van de opdrachtgevers interesse heeft. Vorig jaar trokken de fabriekshallen nog evenveel interesse als hotels.

*Evenementenbranche*
Het gaat goed met de evenementenbranche. Bedrijven maken meer budget vrij voor evenementen: ruim 30 procent van de deelnemers had dit jaar meer te besteden. Een jaar geleden verwachtte 25 procent een groei in het budget te zien. Die extra ruimte in het budget gaf meer zekerheid, ook aan de locatiehouders. Eventorganisatoren legden de locaties namelijk eerder vast dan voorgaande jaren. In 2014 boekte 38 procent de locatie nog één of twee maanden voorafgaand aan een event of meeting. Dit jaar nam dat percentage fors af, naar 31 procent.

*Trend: originele locaties*
"Biologische catering is geen trend, maar inmiddels al voorwaarde", gaf een van de opdrachtgevers in het Locatieonderzoek aan. Duurzaamheid en biologische catering werden in 2014 nog gezien als de belangrijkste trend, dit jaar wordt die plek ingenomen door 'Originele, onderscheidende locaties'. Zo verwacht één van de deelnemers dat we verder zullen zoeken buiten de bestaande eventlocaties: "Doelgroepen zijn verwend en dienen steeds meer verrast te worden." In die zin is de populariteit van industriële locaties niet verrassend.

*Werkkostenregeling*
De aangescherpte werkkostenregeling, door velen gezien als een bom onder de branche, drukte in ieder geval dit jaar nog geen stempel. Van de deelnemers aan het onderzoek bleek 29 procent niet te weten wat de regeling inhoudt. Van de groep die wel met de WKR bekend is, geeft slechts een kwart aan dat de regeling gevolgen heeft voor de bedrijfsevenementen.

*Nieuwe locaties*
Dat de markt aantrekt is ook te merken aan de veelheid nieuwe locaties die dit jaar de deuren opende. Daarnaast investeerden bestaande locaties het afgelopen jaar fors in hun zalen, uitrusting en interieur.

*Over het Locatieonderzoek*
High Profile Locaties brengt ieder jaar de wensen en verwachtingen van de opdrachtgevers van evenementenlocaties in kaart in het Locatieonderzoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureau Effectmeting. In totaal werkten aan het onderzoek 821 opdrachtgevers van meeting en eventlocaties mee, samen verantwoordelijk voor de organisatie van 19.000 evenementen, met een minimaal totaalbudget van 160 miljoen euro. Voor locatiehouders is dit een belangrijke kennisupdate, die zij gebruiken om hun dienstverlening beter afstemmen op de verwachtingen van de potentiële klant.

~Christel Tuin~

Overig nieuws