Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van 652 miljoen euro, een toename van 18 miljoen euro en 2,7 procent ten opzichte van de omzet van het eerste kwartaal van vorig jaar. In Nederland steeg de omzet met 3,8 procent, wat overeenkomt met de trend die de groothandel in de hele markt waarneemt.
De aanwas van nieuwe klanten en uitbreiding van pakketten bij bestaande klanten verloopt goed. De consument is echter nog terughoudend met bestedingen, waardoor professionele klanten van Sligro individueel minder volume inkopen op dit moment.
De impact van inflatie op de omzet vlakte af in het eerste kwartaal en ligt rond de 3 procent. Nu meer en meer retailers vroegtijdig stoppen met de verkoop van tabak, ziet de groothandel een volumeverschuiving naar hun verkooplocaties van enkele van hun klanten. Het tabaksaandeel van Sligro nam daardoor in het eerste kwartaal toe tot 9,2 procent van de omzet. Zelf stopt het bedrijf met de verkoop van tabak per 1 juli 2024, met uitzondering van enkele contracten met een looptijd tot eind 2024. Vanaf 2025 verkoopt de groothandel geen tabak meer. Sligro houdt de komende tijd onverminderd focus op de realisatie van de bouwstenen onder het plan richting 2025, die ze hebben gepresenteerd tijdens hun capital markets day van vorig jaar. Ten aanzien van de resultaten voor het halfjaar doet Sligro geen concrete voorspellingen. De halfjaarcijfers worden op 18 juli gepubliceerd.