Vanmiddag heeft het kabinet bekend gemaakt dat niet alleen scholen dicht moeten maar dat ook eet- en drinkgelegenheden de deuren moeten sluiten. Vanaf vandaag 18 uur moeten alle eet- en drinkgelegenheden tot en met 6 april aanstaande sluiten.
Door de nieuwe overheidsmaatregelen loopt het omzetverlies snel op en komen veel horecaondernemers direct in acute liquiditeitsproblemen, de vaste lasten blijven immers vooralsnog bestaan terwijl de inkomsten volledig wegvallen. Om alle getroffen horecabedrijven, zowel hotel-restaurant-café-
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) claimt minimaal 5,1 miljard voor noodmaatregelen om horecaondernemers te ondersteunen. KHN dringt bovendien aan op zo spoedig mogelijk duidelijkheid ten aanzien van bijvoorbeeld (on)mogelijkheden van maaltijd afhalen en bezorgen.
Omzet neemt met 50% af, met 0% omzet tijdens periode van sluiting
Grote gevolgen kwamen al voort uit eerdere overheidsmaatregelen, zoals reisbeperkingen en adviezen om thuis te blijven, het verbod op bijeenkomsten van meer dan 100 personen tot het stilleggen van exploitaties en het juist ook operationeel houden van noodzakelijke diensten. Daar komt nu de sluiting van het overgrote deel van de horeca bij. Tel hier de al eerder inzakkende omzet en de verwachting van een langzaam herstel bij op en het wordt pijnlijk duidelijk dat snel ingrijpen noodzakelijk is.
Liquiditeitstekort en een gemis aan inkomen
Minder bezoekers en toeristen, betekent minder gasten, resulterend in minder omzet. Met inachtneming van bovenstaande maatregelen neemt volgens een eerste inschatting de omzet over het hele jaar 2020 met 50% af, met 0% omzet in de periode van sluiting. Dit terwijl de vaste kosten blijven. Per saldo leidt dit tot gemiddeld 50% werktijdverkorting over het hele jaar, een liquiditeitstekort en een gemis aan inkomen voor levensonderhoud van de zelfstandige ondernemer met personeel.
KHN eist toezeggingen kabinet
Om getroffen horecaondernemers zo snel mogelijk tegemoet te komen, roept KHN het kabinet dringend op per direct met de volgende maatregelen en toezeggingen te komen:
1. Een snelle en toegankelijke werktijdverkortingsregeling:
- Noodzakelijk zijn soepeler toegangsvoorwaarden voor de werktijdverkortingsregeling. Nu wordt nog steeds een direct verband geëist met Corona waardoor aanvragen van horecaondernemers worden afgewezen, terwijl helder is dat zaken leeg zijn door Corona en de afgekondigde overheidsmaatregelen. Een dergelijk indirect effect moet ook toegang geven.
- Als de vergunning er is dan moet de ondernemer direct een voorschot krijgen, definitieve afrekening kan dan na iedere periode van 6 weken plaats vinden.
2. Snel en eenvoudig het inkomen van de zelfstandige ondernemer borgen, oa door uitstel van betaling van (voorlopige) aanslagen inkomstenbelasting.
3. Snel en eenvoudig voorzien in liquiditeit van de horecaonderneming, oa door:
- Uitstel van btw-afdrachten.
- Renteloze overbruggingskredieten om vaste lasten te kunnen financieren met lange aflossingstermijnen.
- Uitstel/(tijdelijke) ontheffing van betaling van belastingen, zowel landelijke als lokale belastingen.
- Private noodfondsen n andere private steunmaatregelen waar bijvoorbeeld brouwers en andere leveranciers mee bezig zijn fiscaal vriendelijk behandelen (vrijstelling winstbelasting en vrijstelling schenking)
Met een claim van 5,1 miljard maakt KHN de oproep aan het kabinet voor werktijdverkorting en overige maatregelen die liquiditeit ondersteunen concreet.
KHN zet alles op alles voor passende maatregelen voor horeca
KHN zet alles op alles om getroffen horecaondernemers (financieel) te ondersteunen en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen voor de horeca te komen.
Onderzoek onder leden
Afgelopen week deelde KHN in een officiële persconferentie dat het aantal annuleringen is gestegen met 48% en het aantal nieuwe reserveringen uitblijft als gevolg van de coronacrisis. Uit onderzoek van KHN onder bijna 4.000 horecaondernemers bleek vorige week nog dat 55% meer annuleringen ervaart van bestaande reserveringen dan normaal en dat ondernemers gemiddeld 33% omzetverlies ervaren door de verschillende adviezen en maatregelen. Onze verwachting is dat de gevolgen al inmiddels sterk zijn toegenomen, met de vandaag aangekondigde maatregelen zullen die gevolgen alleen maar groter worden.