Van 18 tot en met 31 mei organiseert Groupon de Culi Weken. Vele Nederlandse toprestaurants, waaronder tien Michelinster-restaurants doen mee
aan deze campagne om hun deals onder de aandacht te brengen in de Culi Shop. In deze shop maken mensen naast Michelinster-restaurants ook kennis met restaurants met GaultMillau-punten, Bib Gourmand-onderscheiding, of andere culinaire topzaken. Groupon ziet een groeiende populariteit van de high-end restaurantacties. In drie jaar tijd heeft het bedrijf al meer dan 125.000 couverts bij Michelinster-restaurants verkocht. Mede daarom start Groupon de Culi Weken.
*Drempelverlagend*
Uit recent onderzoek dat Groupon naar de mening van consumenten over sterrenrestaurants, blijkt dat vier op de tien restaurantbezoekers wel eens bij een sterrenrestaurant heeft gegeten, waarvan in vier op de tien gevallen wel eens gebruik is gemaakt van een kortingsactie. Als er een korting wordt geboden, werkt dat voor 56% van de (potentiële) sterrenrestaurantbezoekers drempelverlagend. Nederlanders houden nou eenmaal van korting. 71% van de personen die nog nooit naar een sterrenrestaurant is geweest, wil dit wel eens proberen, maar 79% laat zich tegenhouden door de prijs.
*Enorme aantallen*
ÂBinnen drie jaar hebben wij samenwerkingen opgezet met 29 Michelinster-restaurants met één of twee sterren en met nog veel meer topzaken. Inmiddels zijn Nederlanders al meer dan 125.000 keer aangeschoven bij een sterrenrestaurant via Groupon. Om nóg meer mensen te laten genieten van ons culinaire aanbod, starten we op 18 mei voor de eerste keer de Culi Weken. Wij willen die nichemarkt samen met de restaurants openbreken. Dit onderzoek wijst uit dat er veel potentie in de markt is om een nieuwe doelgroep voor sterrenrestaurants te bereikenÂ, aldus Shurendy Gerardus, regionaal directeur bij Groupon.
*Kwaliteit van het eten nr. 1 reden voor bezoek sterrenrestaurant*
Mensen die kortingsacties benutten, gaan over het algemeen vaker uit eten bij een sterrenrestaurant. De redenen om voor een sterrenrestaurant te kiezen en niet voor een gewoon restaurant zijn vooral voor de kwaliteit van het eten (50%), de verrassende menuÂs die geserveerd worden (43%) en omdat mensen zichzelf willen verwennen (29%). Mensen zijn bereid gemiddeld 75 euro per persoon uit te geven voor een sterrendiner. Bij Groupon houden zij dan, naast de gemiddelde waarde van 50 euro voor een sterrendiner, nog zoÂn 25 euro per persoon over om te besteden aan iets extraÂs zoals een wijnarrangement.
*71% beveelt sterrenrestaurant aan*
71% van de personen die bij een sterrenrestaurant hebben gegeten zijn enthousiast en zouden het anderen die er nog nooit zijn geweest aanraden om daar te gaan eten. Eenmaal de keuze gemaakt voor een sterrenrestaurant, dan doet de restaurantbezoeker er van alles aan om niet voor verrassingen te staan. Zo checkt 36% van de sterrenrestaurantbezoekers van te voren de menukaart. En bekijkt 28% de gehele website. Ook reviews worden door 24% van hen van te voren goed bekeken.
*Deelnemers Culi Weken*
Aan de Culi Weken van 18 mei tot en met 31 mei doen diverse toprestaurants mee waarvan tien Michelinster-restaurants, te weten: Bridges (Amsterdam), Posthoorn (Monnickendam), Schultenhues (Zutphen), Niven (Rijswijk), De Kromme Watergang (Zeeland), Mijn Keuken (Brabant), De Karpendonkse Hoeve (Eindhoven), Brienen aan de Maas (Limburg), Kaatje bij de Sluis (Zwolle) en Lucas Rive (Hoorn).
Sterrenzaken doen mee aan Culi Weken
18 mei 2015