Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert de FSIN Food 500, een ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Van der Valk is het hoogst genoteerde
klassieke horecabedrijf in de lijst en staat met 227 miljoen euro op plek 27. In de categorie klassieke horecabedrijven staat Center Parcs op de tweede plek (in de top-500 op plek 40) met 90 miljoen euro. Accor Hospitality maakt de top-3 van klassieke horeca compleet. Het hotelbedrijf staat overall op nummer 42 en is goed voor 87 miljoen euro. De ranglijst wordt aangevoerd door Albert Heijn.
*Rangschikking naar omzet*
Een dergelijke lijst is volgens het FSIN nooit eerder gepubliceerd. Alle formules en concerns waar Nederlanders eten, drinken en versnaperingen kopen zijn gerangschikt op omzet. De top-500 is goed voor ruim 70 procent van de totale foodomzet in Nederland.
*Fors deel foodconsumptie*
De 500 winkelmerken in de lijst vertegenwoordigen samen
een omzet van 40 miljard euro en behalen deze omzet opgeteld met bijna 27.000 verkooppunten. Dit
betekent dat ze een fors deel van de totale consumptie
aan eten en drinken in Nederland voor hun rekening nemen.
In de top-10 staan, onder aanvoering van Albert
Heijn, alleen supermarkten. Het eerste foodservicemerk, McDonalds, komt op de elfde plaats.
*Top 5*
1. Albert Heijn (9,495 miljard euro - 884 vestigingen)
2. C1000 (3,422 345)
3. Jumbo (2,731 339)
4. Aldi (1,920 501)
5. Lidl (1,895 363)
*Klassieke horeca top 3*
27. Van der Valk (227 miljoen euro)
40. Center Parcs (98)
42. Accor Hospitality (87)
*Gemak top 3*
11. McDonalds (647 miljoen euro)
17. NS Stations (345)
28. La Place (225)
*Speciaalzaken top 3*
16. Gall & Gall (410 miljoen euro)
20. Keurslagers (316)
29. De Echte Bakker (210)
*Catering top 3*
19. Sodexo (330 miljoen euro)
22. Albron (295)
24. Compass Group (285)
"Frank Lindner":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Van der Valk beste horeca in FSIN-lijst
27 juni 2013