Om ervoor te zorgen dat iedereen met plezier uitgaat, zorgt de horeca voor een gastvrije sfeer. Je wilt graag zien dat iedereen het naar zijn zin heeft. Maar naar schatting gaan 4 miljoen mensen weinig uit in Nederland. Zij komen dus ook niet in de horeca. En dat terwijl veel sociale levens zich grotendeels afspelen in de horeca en tijdens een dagje weg. Waarom gaan zoveel mensen niet uit en wat kan je doen om ervoor te zorgen dat iederéén kan genieten van de gezelligheid in de horeca?
Redenen om niet uit te gaan zijn verschillend. Zeer veel mensen hebben een onzichtbare beperking en zijn daardoor prikkelgevoelig of sneller vermoeid. Mensen met hoogsensitiviteit, een burn-out of zicht- of hoorproblemen gaan ook minder uit. Maar ook velen willen gewoon de drukte van alle dag ontlopen en even ergens genieten van de ontspannen sfeer.
Deze enorme groep mensen wil wel, net als ieder ander uit: gewoon je sociale contacten onderhouden of nieuwe mensen ontmoeten. Of na jaren - na bijvoorbeeld een ongeluk - weer eens uit met die vriendengroep van vroeger. De horeca kan door een ‘chille sfeer’ te creëren mogelijk maken dat íedereen samen kan genieten van een dagje weg en de gezelligheid in de horeca. Stichting Chill noemt dit sociale inclusie.
Normale uitstraling
Let op: chill is niet helemaal stil! Wanneer je op een avond in (een gedeelte van) je café of je restaurant de muziek uit of zachter zet en lichten alleen functioneel zijn, is het chill. Je hoeft de locatie niet helemaal om te bouwen, het kan de gebruikelijke, normale uitstraling hebben. Het moet niet lijken op een lotgenotenavond in een wijkcentrum.
Eigenlijk is op een Chillavond het aantal mogelijke bezoekers gelijk als altijd: iedereen is welkom! Ervaring leert dat (vaste) bezoekers die zomaar binnenlopen, blijven en zeggen: ‘Lekker rustig, kunnen we eens oprecht met elkaar praten’. Je ziet ook mensen de mobiele telefoon wegleggen zodat ze eindelijk weer eens echt aandacht voor elkaar kunnen hebben.
Stichting Chill wil samen met de horeca zorgen dat gastvrijheid voor iedereen toegankelijk is. Oftewel op welke wijze wèl iedereen uit kan gaan:
- In een ChillCaféhangt een relaxte sfeer. Doordat iedereen gezellig kan praten en wat kan drinken is Chill zeker sfeervol en gezellig.
- In een restaurant met Easydining kan men eten zonder teveel drukte om zich heen.
- In een LoungeSeat kan men tijdens een dag in de drukte even relaxen, zonder steeds gestoord te worden. Natuurlijk wordt een consumptie gebruikt.
Hoe?
Het hoeft niet overal continu chill te zijn. Omdat vaak een doordeweekse avond het rustigste is, zijn op dit moment een aantal cafés de eerste woensdag of donderdag van de maand chill. Het aantal bezoekers hiervan is helaas beperkt. Op één locatie, weliswaar een niet commercieel café, kun je wel de vrijdagavond chillen. Deze wordt, na de nodige media-aandacht, wel goed bezocht. Of het aantal gasten bepaald wordt door gebrek aan marketing of de dag van de Chillavond, is op dit moment moeilijk te bepalen.
Naast het kiezen van een hele avond in de week, kan natuurlijk ook gekozen worden om aan het begin van de vrijdagavond, tot bijvoorbeeld 21.30 uur chill te zijn en vervolgens weer op gebruikelijke wijze door te gaan. Het zou mooi zijn als door het hele land overal cafés en restaurants de eerste vrijdag van de maand aan het begin van de avond chill zijn. Maar natuurlijk kun je als horecaondernemer zelf kiezen.
Voor Easydining kun je ook kiezen voor het rustigste gedeelte van je restaurant. Ook een Loungeseat is continu beschikbaar op de rustigste plek in je restaurant of brasserie. In beide gevallen adviseren we het op basis van reservering beschikbaar te stellen om teleurstelling te voorkomen.
Aandacht
Je kunt de Chillavond of LoungeSeat onder de aandacht brengen op verschillende wijzen: gebruikmaken van eigen sociale media en flyers neerleggen of posters ophangen. Op de site Stichtingchill.nl wordt jouw restaurant of café vermeld en op de daar aanwezige landkaart geplaatst. Ook kun je de plaatselijke media tippen. Daarnaast kan bijvoorbeeld de huisarts en de gemeente helpen het bekend te maken onder mogelijke bezoekers met beperking. Formats voor een en ander worden verstrekt.
De stichting helpt graag bij het vinden van een vrijwillige sfeermanager. Hij of zij helpt met genoemde marketingactiviteiten. Ook is die persoon aanwezig op een Chillavond om de bezoekers te ontvangen en wegwijs te maken.
Wil je meer weten: de Horecava is dé gelegenheid om met de stichting en anderen in gesprek te gaan over onder andere nieuwe, waardevolle initiatieven. Stichting Chill is voor miljoenen mensen een waardevol initiatief dat de sociale inclusie bevordert. Op horecavakbeurzen is vaak een Chillcafé van de stichting aanwezig waar ondernemers ‘chill’ kunnen ervaren. De organisatie bespreekt daar graag de mogelijke samenwerking om gastvrijheid voor iedereen te realiseren.
Kijk voor meer informatie op Stichtingchill.nl.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.