Het was Deliveroo’s doel om eind 2019 vijftig virtual brands te hebben in Nederland en dat doel is behaald. Chicken Today uit Breda, onderdeel van Cafetaria Fine Food, is onlangs verwelkomd als vijftigste merk. Virtual brands, oftewel ‘digitale restaurants’ zijn restaurantmerken die bezorgen vanuit bestaande of speciaal daarvoor opgezette keukens. Deliveroo startte twee jaar geleden met het opzetten van de virtual brands. Hiermee wil het bedrijf voldoen aan de behoefte van de consument aan diverse ‘cuisine-types’ én opties aanbieden die passen binnen ieders budget. Alle vijftig virtual brands zijn beschikbaar via de mobiele Deliveroo-app of -website.
Restaurant zonder tafels
De perceptie van voeding verandert en de consument stelt steeds hogere eisen aan wat er op zijn bord ligt. Niet alleen aan de kwaliteit ervan, maar ook aan de keuze die daaraan vooraf gaat. Met een virtual brand kan een ondernemer inspelen op deze ontwikkeling. De virtual brands die Deliveroo aanbiedt via het platform zijn niet de doorsnee restaurants die iedereen kent. Het zijn 'kitchen only'-restaurants, zonder eigen locatie, tafels, stoelen of bediening. Zo kan voldaan worden aan de vraag van klanten naar bepaalde cuisine-types, zonder de risico’s en kosten die gepaard gaan met de start van een heel nieuw restaurant. Daarnaast is het doel van virtual brands – waarbij meerdere merken vaak uit dezelfde voorraad putten – om productverspilling tegen te gaan. Bij alle merken is het voor klanten online zichtbaar dat het om een virtual brand gaat.
Vegan-keukens
Sterrenkok Ron Blaauw ging met zijn meest recente toevoeging ‘Snaque’ voor als virtual brand. Op basis van data bleek dat er bij klanten behoefte was aan een luxe, maar betaalbare snack. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Bright Kitchen in Amsterdam één keuken van waaruit wordt gekookt voor zeven verschillende merken, waaronder Vegan Burger Brothers. Verder bevat het aanbod virtual brands veel vegan of vega-keukens en Poké Bowl-zaken. Ook is er een landelijk virtual brand: burger/grill-restaurant Streetfood by Han.
Starten met poké bowls
Stijn Verstijnen, general manager van Deliveroo Nederland: “Ik ben ontzettend trots dat we ons doel van vijftig virtual brands vóór het eind van het jaar bereikt hebben. We zijn de virtual brands begonnen, omdat uit data bleek dat klanten graag poké bowls bestelden en we zagen dat het aanbod niet kon voldoen aan de vraag. Nog steeds is de poké bowl een van de meest bestelde producten. Inmiddels hebben we een veel breder aanbod, doordat we de voordelen van virtual brands laten zien aan meerdere restauranthouders, die zo hun bedrijf kunnen laten groeien. Ik kijk dan ook uit naar de virtual brands die we in 2020 mogen verwelkomen op ons platform.”