Wat waren de BBQ trends van 2021? Online slagerij The Butchery deed onderzoek naar de BBQ-gewoontes van Nederlanders.
Meer dan 1.200 BBQ-liefhebbers hebben deze enquête ingevuld. Low & Slow, experimenteren op de grill en ook luxe en duurzaam vlees speelden dit seizoen een grote rol.
Trend 1: Low & Slow in plaats van Hot & Fast
Uit het onderzoek is gebleken dat Nederlanders steeds meer de tijd nemen voor het bereiden van hun vlees op de barbecue. Hot & Fast, de traditionele manier van barbecueën, heeft dan ook vaker plaats gemaakt voor Low & Slow barbecueën. Hierbij worden klassiekers zoals brisket, short ribs en pulled meat lekker langzaam gegaard op een medium temperatuur. Bijna de helft van de respondenten gaat dan ook liever voor Low & Slow. Deze stijl is iets populairder bij mannen (53%) dan vrouwen (36%). Een combinatie van beide BBQ-stijlen is ook populair. “Het hangt er vanaf; indien het vlees (ribs, chuck-eye, entrecote, rib-eye of porter) sous-vide is gegaard dan Hot & Fast. Indien het er rauw op gaat geniet slow cooking of roken soms de voorkeur,” aldus één van de respondenten.
Trend 2: Experimenteren op de grill
Het BBQ-repertoire is ook aan trends onderhevig. Verschillende soorten vlees en diverse BBQ-technieken passeren vaker de revue. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van kruidenrubs en marinades. 61% gaf aan vooral de barbecue aan te steken om nieuwe gerechten uit te proberen. Zo wordt er onder andere geëxperimenteerd met sidedishes (31%), vegetarische (bij)gerechten (11%) en verschillende groentes op de grill (45%). Meer dan de helft van de mannen vindt het leuk om te experimenten met BBQ gerechten. Bralten voegt toe: “Dat mensen meer zijn gaan experimenteren op de grill hebben we duidelijk kunnen zien in onze cijfers. Afgelopen zomer is de vraag naar verschillende vleessoorten enorm toegenomen en zagen we een stijging in het aantal verkochte kruidenrubs, marinades en sauzen”.
Trend 3: Luxe vleessoorten
Diervriendelijkheid is een aspect dat een steeds belangrijkere rol speelt bij het aanschaffen van vlees voor op de BBQ. “Ik koop graag verantwoord vlees, dus vlees van dieren die ‘vrij geleefd’ hebben,” zegt een deelnemer aan het onderzoek. “Ten opzichte van jaren geleden koop ik nu het liefst één of twee stukken goed vlees in plaats van dat ik het bij de supermarkt koop.” Eerlijk vlees blijkt dus voor steeds meer mensen een bepalende factor te zijn. Dit is ook terug te zien in het soort vlees dat op de grill wordt gelegd. Nederlanders experimenteren vaker met luxe vleesrassen zoals Wagyu, Ibérico en Black Angus. Sterker nog: luxe vleesrassen staan op de derde plek van de BBQ-vlees favorieten. Het zijn vooral de mannen die luxe vleessoorten als voorkeur hebben; 60% van hen geeft aan het liefste luxe vleessoorten te gebruiken, tegenover 43% van de vrouwen. Zij halen dit het liefst bij een slager (61%) of bij een online slager (56%). Slechts 26% van de deelnemers haalde deze zomer het BBQ-vlees bij de supermarkt.