De maaltijdbezorging zit in een groeiversnelling. Het aantal bestellingen is sinds de coronacrisis explosief gestegen. Zo is in april 2020 in vergelijking met dezelfde periode in 2019 maar liefst 98 procent meer uitgegeven aan bezorgmaaltijden, zowel via platforms als bij restaurants, blijkt uit transactiedata van ABN AMRO.
Tussen januari en juni 2021 is maandelijks ruim twee keer zoveel omzet gerealiseerd dan in een gemiddelde maand in 2019. ABN AMRO verwacht dat deze groei zich zal voortzetten. Wel is sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen sprake van een verschuiving binnen restaurants. Zo komen de uitgaven aan maaltijden in restaurants voor het eerst boven het niveau van 2019 (+13 procent), terwijl bezorgingen door restaurants juist weer afnemen ten opzichte van voorgaande maanden. Maaltijdbezorging buiten platforms zal de komende jaren naar verwachting minder hard groeien dan tijdens de coronapandemie.
Dark kitchens
Maar liefst 70 procent van de consumenten vindt het prima als bezorgmaaltijden worden bereid in industriële keukens, blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO onder 1.016 consumenten heeft laten verrichten. In deze dark kitchens - vaak gelegen op een industrieterrein - worden door meerdere merken verschillende type maaltijden bereid en door een koerier thuisbezorgd.
Door gebruik te maken van zulke centrale keukens hoeft niet geïnvesteerd te worden in een kostbare locatie en kunnen de kosten relatief laag blijven. Ook abonnementen - waarbij gebruikers een vast bedrag per maand betalen in ruil voor bijvoorbeeld wekelijks een menu - zijn in opkomst. Bijna de helft van de consumenten heeft hierin interesse. Een gevarieerd menu (36 procent) is een belangrijke voorwaarde en samenwerking met nabijgelegen restaurants biedt hiervoor volgens ABN AMRO goede mogelijkheden.
Flitsbezorgers
Naast een goede prijs-kwaliteit verhouding (67 procent) is de snelheid van bezorging (50 procent) een belangrijke factor voor een succesvolle maaltijdbezorging. “Bijna vier op de tien consumenten verwachten hun bestelling tussen 20 tot 30 minuten thuisbezorgd te krijgen.
Door de grote tijdsdruk fietsen koeriers vaak razendsnel door de stad en dat gaat gepaard met veiligheidsrisco’s en zorgen over de leefbaarheid in de stad. Vooral het toenemend aantal bezorgers, waaronder nu ook flitsbezorgers, leidt tot onrust. Regulering en betere arbeidsomstandigheden zijn erg belangrijk om de groei van het aantal bezorgers in goede banen te leiden”, zegt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Door de groei van de bezorgmarkt - waaronder ook de bezorging vanuit supermarkten - is dit extra belangrijk. Zo is sprake van een snel groeiend tekort aan bezorgers en dat neemt in de komende jaren naar verwachting alleen maar toe.”