Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaar afneemt. De nieuwe generatie heeft frisse ambities, evenals de populariteit van sushi en wok take-aways stijgt. Bekend om nooit de handdoek in de ring te gooien, werkten eigenaren Lide en Aihua Chung van Chinese Box Club samen met het gerenommeerde conceptbureau Zware Jongens om samen de markt wakker te schudden.
De briefing was met name om de afhaalchinees opnieuw uit te vinden, want die heeft zeker een goede punch nodig.
NEW AUTHENTIC
“De locatie is met een oppervlakte van minder dan 30m2 enorm compact. Dit is een bewuste keuze. Op de beperkte ruimte werd ernaar gestreefd een zeer eigen sfeer neer te zetten. Je zou het gevoel kunnen omschrijven als futuristisch, maar net zozeer authentiek en heel relaxed. Deze sfeer werd geïnspireerd door de traditionele Chinese restaurants, zoals we deze allemaal kennen. Authentieke elementen werden op een nieuwe manier geïnterpreteerd en geïmplementeerd. Nog een belangrijke feature is het klassieke luikje dat naar de voorgrond werd gebracht zodat de gast zijn order rechtstreeks vanuit de keuken ontvangt (in een box). Toekomstgericht kan dit bijvoorbeeld ook via streetside.” zegt Filip Janssen van conceptbureau Zware Jongens.
SCHAALBAAR
Naast het injecteren van fun en functie in de totaalervaring, werd er ook een basis opgezet dewelke gerepliceerd kan worden. Met andere woorden, een modulair systeem dat straks schaalbaar is. Van naamgeving tot menu-samenstelling, tot packaging, tot de gehele ervaring en bijhorende branding. “We zijn enthousiast over deze locatie en vertrouwen erop dat andere locaties toekomstgericht zullen volgen.” aldus Lide Chung van Chinese Box Club.
BOXCLUB WITH A PUNCH? YES
Jisook Park van Zware Jongens licht toe: “We hebben vanaf het begin voor een totaal andere aanpak gekozen. Dat was ook de vraag naar ons toe. Daarom werd de naamgeving - refererend naar de boxes waarin je je order ontvangt - en branding ook krachtig, herkenbaar en met een stevige punch uitgewerkt. Het logo is een authentieke blend van de Chinese letters en moderne typografie. Qua visuele taal refereren we naar explosieve elementen uit de bokssportcultuur en naar de kern van het merkidee ‘food with a punch’. Verder hebben wij onze eigen draai aan het box club concept gegeven door middel van subtiele referenties, waaronder een kleurenpalet met warme tinten rood & blauw, nummers en accenten tussen herkenbare hoekige haakjes, alsook de tegenovergestelde links-rechts uitlijning”. De klant wil zich met het take-away concept richten tot een breed publiek.
BENIEUWD?
Je kan de Chinese Box Club vinden op het Oranjeplein te Weert. Meer info op www.chineseboxclub.nl