Als je in een restaurant werkt, is fouten maken een ‘no go’. Het fout inzetten van een bord voor een gast met een allergie, het laten vallen van een glas in het restaurant of het laten aanbranden van een gerecht, het mag allemaal niet gebeuren.
Fouten maken is menselijk, die maken wij allemaal. Ik maak echter wel onderscheid tussen een echte fout en slordig werken. Als je steeds met je schoenen over de vloer slijt en dan plotseling valt, of wanneer je onoplettend bent omdat je geen zin hebt, noem ik dat gewoon dom. Maar sommige fouten komen af en toe voor en dan kan er iets misgaan, zoals het laten vallen van een glas. Dan is het de kunst die fout zo goed mogelijk op te lossen. Is het opgelost? Dan heb je in mijn ogen je fout weggegumd, je ziet het niet meer. Met andere woorden, er is nooit een fout geweest.
"Wanneer je onoplettend bent omdat je geen zin hebt, noem ik dat gewoon dom"
Giuseppe Mazziotta
Hoe groter de fout, hoe meer kennis er nodig is om deze te kunnen oplossen. Nou is het laten vallen van een glas een simpel probleem dat makkelijk oplosbaar is: opvegen, excuus aanbieden en een nieuw glas regelen. En als je het heel goed wilt doen, koop je een nieuw glas, of je betaalt het bedrag en dan heb je het echt helemaal weggegumd. Het wordt anders bij situaties die wat ingewikkelder zijn, bijvoorbeeld wanneer je gasten te lang moeten wachten op hun eten en zij hierdoor geïrriteerd raken. Het is belangrijk dat je van tevoren nadenkt over welke oplossing je kunt bedenken, zodat de gast niet in de gaten heeft dat hij moet wachten. De gast wil zo snel mogelijk iets te eten, dus regel een gerecht of bite dat weinig bereidingstijd nodig heeft. Geef de gast prioriteit en houd contact met de gast om eventuele andere behoeftes direct te kunnen vervullen.
Ik vind daarom dat wanneer een fout is opgelost, er niet meer over nagedacht hoeft worden - niet vanuit de gast, maar ook niet vanuit het team. Je moet er niet op terugkomen bij een andere discussie; het enige wat je kunt doen na het maken van een fout, is ervan leren.
Over Giuseppe Mazziotta
Giuseppe Mazziotta beschikt sinds zijn achttiende al over een diploma sociale hygiëne en is een van de jongste leermeesters van Nederland. Op zijn elfde draaide hij mee in zijn vaders restaurant A Tavola aan het Kadijksplein in Amsterdam en op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn carrière bij MOS* als demi-chef de rang. In september 2023 startte hij een leerwerktraject als gastheer bij Spectrum** in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam. Al jaren is Mazziotta geïnspireerd en gefascineerd door de horeca en wil hij op het hoogste niveau werken. Zijn missie is jongeren aanmoedigen om de horeca in te gaan en dat doet hij door zijn ervaringen te delen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.