Horeca & Veiligheid: Checklist voor het voorbereiden of voorkomen van overstromingen

Auteur: Juan Kort
Horeca & Veiligheid: Checklist voor het voorbereiden of voorkomen van overstromingen

Door klimaatverandering zien we meer weersextremen, zoals hevige regenval. Ook staat het water in de rivieren hoog. Bij een overstroming kan de elektriciteit uitvallen, lopen kelders onder water en werkt het internet niet meer. Ook kan water ernstige schade toebrengen aan een horecapand en de inventaris. Door deze checklist door te nemen, kun je als horecaondernemer je voorbereiden op mogelijke overstromingen, of deze voorkomen en de impact op je zaak verkleinen.

1.Maak een risicoanalyse

Op de website Overstroomik.nl krijg je in geval van een overstroming informatie over de potentiële waterhoogte van een bepaald gebied. Deze inzichten zijn belangrijk bij het plannen van noodzakelijke voorbereidingen. Als jouw horecazaak gevestigd is op 50 meter boven NAP op bijvoorbeeld de Veluwe, zijn er weinig maatregelen nodig. Dit scenario verandert echter als jouw onderneming zich langs de Rijn bevindt, waar de dreiging van overstromingen aanzienlijk groter is. Het analyseren van deze informatie biedt ondernemers de mogelijkheid om doelgerichte maatregelen te nemen, afhankelijk van de specifieke risico's in de regio. Zorg dat je ook op de hoogte blijft van lokale weersvoorspellingen en waarschuwingen.

Dit artikel maakt onderdeel uit van de themamaand Horeca & Veiligheid. Alle artikelen uit deze themamaand zijn hier te vinden.

2.Stel een noodplan op

Stel een noodplan op met specifieke procedures voor verschillende overstromingsfasen, zoals waarschuwing, evacuatie en nasleep. Wijs taken en verantwoordelijkheden toe aan medewerkers, zoals het afsluiten van nutsvoorzieningen (zo verklein je het risico op kortsluiting en brand) en het beschermen van belangrijke documenten en apparatuur. Communiceer regelmatig met alle medewerkers over het noodplan. Digitaliseer alle belangrijke documenten en sla deze op in de cloud, zodat er gemakkelijk toegang is vanaf elke locatie.

3.Check je verzekering

Licht de verzekeringspolis door, eventueel met of door een verzekeringsadviseur, om te controleren of overstromingen worden gedekt. Maak kopieën van verzekeringsdocumenten en bewaar deze op meerdere locaties, zowel fysiek als digitaal.

4.Schaf een waterpomp aan

Kies bij het aanschaffen van een waterpomp voor een draagbare variant met voldoende capaciteit voor het afvoeren van overtollig water. Onderhoud en test de waterpomp regelmatig om er zeker van te zijn dat deze tijdens noodsituaties goed werkt. Zorg ook voor voldoende brandstofopslag voor de waterpomp.

5.Voorkom water uit de riolering

Tijdens hevige buien stijgt de waterstand in de gemengde riolering snel. Het water zoekt een uitweg en dat kan een toilet, gootsteen of afvoerputje zijn in jouw etablissement. Je houdt dit tegen door een terugslagklep in je aansluitleiding aan te (laten) brengen of een pomp te plaatsen die is uitgerust met een beveiliging tegen terugstroming. Een gekwalificeerde loodgieter of installateur kan je hierover informeren. Door theedoeken of andere soorten proppen in de afvoeren te stoppen kun je deze ook afsluiten. Op deze manier kan er geen water via deze weg omhoog komen en je horecaonderneming in stromen.

6.Denk aan de vloer en waterbestendigheid pand

Overweeg het gebruik van waterbestendige vloerbedekking, zoals keramische tegels of waterbestendig vinyl. Een professional kan de betrouwbaarheid van het gebouw beoordelen en mogelijke zwakke punten identificeren. Installeer bij hoog risico eventueel waterkeringen rond de deuren en ramen en test deze regelmatig. Of zorg ervoor dat je openingen, zoals deuren, zoveel mogelijk af kunt sluiten. Volg wel de (lokale) bouwvoorschriften over aanpassingen en voorkoming van overstromingen. Met zandzakken kun je een tijdelijke nooddrempel maken.

Het water dat op het dak terechtkomt, wordt via de regenpijp naar het riool geleid. Het is raadzaam om jaarlijks te controleren of de regenpijp stevig bevestigd is aan de dakgoot en zorg ervoor dat de dakgoot vrij is van bladeren en ander vuil. Voor het voorkomen van verstoppingen kun je een bladvanger in de regenpijp plaatsen.

7.Zorg voor kratjes en hoogtevoorzieningen

Bepaal welke belangrijke apparatuur en voorraad bescherming tegen water nodig hebben en zorg voor kratjes of andere verhogingen om deze op een veilige hoogte te kunnen plaatsen. Het is van belang dat jij en de medewerkers op de hoogte zijn van hoe ze gebruik moeten maken van deze faciliteiten en dat deze gemakkelijk toegankelijk blijven. Investeer eventueel in op maat gemaakte waterdichte beschermhoezen of containers om apparatuur en voorraad voldoende te kunnen beschermen. Neem ook de tijd om de voorraad te inventariseren zodat je weet welke goederen snel kunnen bederven in geval van overstroming.

8.Wat te doen bij verdrinking?

Train personeel in basis-EHBO-vaardigheden, zoals ‘wat te doen bij verdrinking’. Controleer de EHBO-kit regelmatig en vul deze zo nodig aan.

9.Wie moet je bellen?

Bij acuut gevaar of spoed bel je het alarmnummer 112. Als de wateroverlast wordt veroorzaakt door riolering of afwatering in de openbare ruimte, kun je contact opnemen met je gemeente. Is het niet acuut, maar heb je de brandweer nodig, bel dan 0900-0904. Een situatie waarbij je de brandweer kunt bellen is bijvoorbeeld wanneer er risico is op kortsluiting of brand. Is er geen acuut gevaar, maar wel schade? Onderneem dan zelf actie of bel een gespecialiseerd bedrijf. Houd ook contactgegevens van alle medewerkers en hun noodcontactinformatie up-to-date en bij de hand.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws