Martin Hendricks is eigenaar en oprichter van Black Label Hotels, dat hotels heeft in het zwaargetroffen deel van Limburg. Berghotel Vue in Berg en Terblijt werd zelfs midden in de nacht halsoverkop geëvacueerd vanwege het water dat het hotel binnenkwam.
Hendricks: "Dinsdag kregen we bericht dat er hoogwater werd voorspeld, maar we dachten nog dat het wel mee zou vallen. 'Het zal wel', dachten we, ook omdat het nog nooit was voorgekomen in Berg en Terblijt dat het water daadwerkelijk voor problemen zorgde. Gaandeweg de woensdag werd het steeds serieuzer; om half tien 's avonds werd het penibel en om tien uur stond het water al twee centimeter hoog op de eerste verdieping. Om twee uur 's nachts knalde de stroom eruit, maar de noodverlichting en alles bleef vanwege de noodvoorzieningen in het hotel gewoon werken. We besloten om te blijven, iedereen van het personeel bleef wakker om alles in goede banen te leiden, maar om half vier 's ochtends stond het Rode Kruis voor de deur. Op last van de gemeente werden alle hotelgasten naar de sporthal in Berg en Terblijt gebracht. Een logisch besluit van de gemeente en we kwamen er hierdoor achter dat alle trainingen goed hebben geholpen; we wisten precies wat we moesten doen in zo'n situatie, al hadden we het liever niet meegemaakt."
Helemaal kapot van
Het is vreselijk voor de hotelier, en voor alle andere hoteleigenaren in het rampgebied. "Dan hebben we die zestien, zeventien maanden COVID doorstaan, de zomer is goed en wel begonnen, en dan dit... We waren er klaar voor om flink gas te geven, de bezettingsgraad was top en de weersverwachting ook. Ik ben er echt even kapot van eerlijk gezegd. In ons hotel in Berg en Terblijt is de hele benedenverdieping vernield; alles gaat eruit in containers straks en we kunnen van nul af aan gaan opbouwen. Die spulletjes geloof ik wel, de keukenboer heeft al gezegd dat een koelkast leveren geen probleem is, maar hoe kom je aan elektriciens en bouwvakkers? Je moet er nu als eerste bij zijn, want er is zo ongelofelijk veel om op te bouwen in de regio, het is niet voor te stellen. Ons hotel in Valkenburg heeft minder schade, alhoewel het water wel het terrein op is gelopen. Dit hotel ligt op een soort eilandje, je kon er niet meer op of af, maar dat is ook de redding geweest. Ik maak me grote zorgen om het vinden van mensen die alles weer kunnen repareren; dat wordt echt een gevecht. Bovendien is het getroffen hotel opgetrokken uit mergel, dus het water trekt in de muren. Het kan nog wel even duren voordat daar verf overheen kan, denk ik."
Ook vannacht was het nog heel spannend, vertelt Martin: "Er werd namelijk een piek verwacht om drie uur, maar we zien nu dat het water gelukkig snel is weggetrokken. Ik had al een container besteld voor maandag, maar ben er nu mee bezig om die vandaag op het terrein te krijgen. Dan kunnen we de benedenverdieping leegtrekken, want alles is verloren. De bedden, de vloeren, de stoelen... Echt alles is kapot."
Een kleine pleister op de wonden is het feit dat de overheid de overstromingen hebben bestempeld als nationale ramp. "Daardoor kunnen we de schade uit het niet-verzekerde deel uit een rampenfonds terugkrijgen, zo is de verwachting. Maar ja, ik kreeg gisteren serieus flashbacks; de periode van de eerste lockdown kwam terug op mijn netvlies. De telefoon rinkelde onophoudelijk en de mailboxen stroomden vol. Een en al annuleringen en vragen over de situatie; de mensen van de reserveringsafdeling krijgen stuk voor stuk een mooie bos bloemen van mij, want ze hebben kei- en keihard gewerkt. Daar heb ik echt serieus veel waardering voor. Het bizarre is, dat de komende week een topweek zou zijn, kijk maar eens naar de weersvoorspelling: een en al zon, een week lang!"
Water kwam wel twee meter hoog
De overlast voor Martin's hotel in Valkenburg viel relatief mee, maar zijn hart gaat uit naar collega-hoteliers in de toeristische stad aan de Geul. "Zelf verwachtte ik ook de meeste overlast in Valkenburg, en daarom was ik daar ook tijdens het hoogwater totdat een collega me belde vanuit Berg en Terblijt. In de grote straat in Valkenburg, in het centrum, stond het water bij sommige hotels tot aan het balkon op de eerste verdieping, dat is wel twee meter hoog. In Berg en Terblijt hoorde ik van mensen dat het water tot halverwege de trap naar boven stond. Het is een drama en het huilen heeft me nader gestaan dan het lachen de afgelopen week. Ik heb echt te doen met de collega-hoteliers in de regio. Veel van hen hadden tijdens de coronaperiode gerenoveerd omdat er toch weinig te doen was en daar hun laatste spaarcentjes ingestoken. En dan dit... Ik kan me goed voorstellen dat zij zich afvragen waar ze mee bezig zijn en of ze nog verder willen."
Grote dank aan het team
Toch is Hendricks niet bij de pakken neer gaan zitten, met dank aan zijn team. "Dat is het mooie van hotelier zijn, je hebt een team van vakidioten om je heen, want anders ga je de hotellerie niet in. Het team heeft zo hard gewerkt om het water buiten te houden, maar als je op een gegeven moment merkt dat het gevecht niet te winnen is, dan komt de berusting, En ja, dan ga je van ellende maar aan de zuip. Nou ja, zuip... In ieder geval ga je even een drankje doen met zijn allen. Je moet toch wat om even te kunnen relativeren. Daarna heb je weer de energie om door te gaan, zoals gisterennacht. We hebben in het licht van een bouwlamp een plan de campagne gemaakt en vandaag worden de toen gemaakte to-do-lijsten afgewerkt. We zijn dus druk bezig met het regelen van containers, elektriciens, nieuwe spullen, een poetsploeg en zo nog meer. Aan de bak! Dit gevecht hebben we niet kunnen winnen, dus het is nu uithuilen en weer door. De blik gericht op de toekomst."
De blik op de toekomst manifesteert zich ook in Sittard. "Daar opent, na enige vertraging, in december ons DoubleTree by Hilton hotel. In oktober komt Hilton testen of alles voldoet aan de standaarden. Dat proces mag maximaal zes weken duren, dus in december kunnen we open. Daar zit stress op natuurlijk, maar dat is leuke stress. Heel wat anders dan de ellende met de overstromingen, geloof dat maar."
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.