Zondag 29 mei werd team Halfdroog tot Nederlands kampioen uitgeroepen tijdens het NK Blindproeven, het CONCOURS LE VIN EN DIRECT 2022. Daardoor zullen Jesper Moonen, Kim van der Linde-Bruggink en de wijntweeling Juliette en Maxime Zandbergen Nederland vertegenwoordigen op het WK in Frankrijk.
In Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten te Soesterberg streden maar liefst 25 teams om de hoogste eer, onder hen vele gelouterde professionele en semiprofessionele wijnproevers uit handel en horeca en leden van diverse wijnclubs. Het niveau van zowel deelnemers, het glaswerk van Spiegelau (de prestigieuze Definition serie) als de wijnen was zeer hoog, passend bij het internationale karakter van de competitie, uniek in Nederland.
De jury met Charlotte van Zummeren, Magda van der Rijst en Fred Nijhuis was onder de indruk van de prestaties van team Halfdroog, want met een werkelijk fenomenale score bewezen ze op wereldniveau te kunnen meedingen naar de hoofdprijzen. De jury had veel respect voor de prestaties van alle teams, die daarnaast ook konden rekenen op sportieve lof van de andere proevers en uiteraard ook mooie prijzen. Het kampioensteam ontving een hoofdprijs maar liefst € 2500,00, ter beschikking gesteld door premium partner Le Vin en direct, importeur van diverse gerenommeerde wijnhuizen. Daarnaast werden waardevolle producten toegekend door onder andere Airtender, Coravin, Alliance Gastronomique en Les Rosés de Terroirs, terwijl modehuis OGER ervoor zorgt dat het team stijlvol gekleed zal verschijnen op het WK in oktober.
Het NK Blindproeven is niet zomaar een wedstrijd, maar een evenement met een onderhoudend aanvullend programma. Zo werden alle deelnemers na de wedstrijd vergast op koffie van Boot Koffie uit Baarn, hapjes van JRE Restaurant Cèpes uit Otterlo met rosé van Rosés des Terroirs en kazen van Bourgondische Lifestyle met Sherry’s van D.O. Sherry. Airtender verzorgde een boeiende presentatie van hun producten, terwijl de trailer van de meervoudig onderscheiden documentaire ‘Blind Ambition’ zowel intrigerend als inspirerend werd ervaren.
Premium partner Le Vin en direct maakte het mogelijk dat een toost kon worden uitgebracht op alle deelnemers met Champagne van Philippe Gonet en een ieder verliet de monumentale Ceciliakapel met een ‘goodiebag’, gevuld met producten van ‘Vrienden van het NK, waaronder JRE, Winelife, SMAAKmag, het Informatiebureau voor Duitse wijn, Valderrama olijfolie en ‘Burp het andere wijnboek’.
Henk Maas, eigenaar van Le Vin en direct, benadrukte de waarde van het NK Blindproeven en legde uit waarom hij het NK ondersteunt, dit jaar met een extra verrassing voor de winnaars, een ontvangst met lunch bij Champagne Philippe Gonet na afloop van het WK.
Het NK Blindproeven mag zich verheugen op aandacht van wijnproevers uit de horeca, handel en de particuliere sector uit heel Nederland. Vinologen, sommeliers, detaillisten en leden van wijnclubs vormen de kern van de competitie en komen sinds 2018 elk jaar samen om hun proefkunde te testen en Nederland te mogen vertegenwoordigen op het internationale strijdtoneel.
Tijdens de wedstrijd dienen de teams de samenstelling, de herkomst, de appellatie, het oogstjaar en de producent van twaalf wijnen te bepalen. De selectie bestaat uit zes witte en zes rode wijnen, variëren van mousserend tot stil en van droog tot zoet en versterkt, afkomstig uit alle delen van de wijnwereld. De jury bestond dit jaar uit Magda van der Rijst, Charlotte van Zummeren en Fred Nijhuis, initiatiefnemer van het NK Blindproeven en eigenaar van Nijhuis Consultancy & Services.
Nederland telt diverse proefwedstrijden voor professionele en particuliere wijnconnaisseurs, waarbij het NK Blindproeven, het CONCOURS LE VIN EN DIRECT, zich onderscheidt door de jarenlange ervaring van de volstrekt onafhankelijke organisatie en het internationale karakter van deze wedstrijd voor teams op het hoogste kwaliteitsniveau.
De organisatie van het NK Blindproeven is in handen van Nijhuis Consultancy & Services. Het WK Blindproeven vindt dit jaar plaats op 8 oktober bij Champagne Ayala in Frankrijk.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.