Verhoog je omzet door aanbod van snacks

Auteur: Christel Tuin
Food 28 juni 2016
Verhoog je omzet door aanbod van snacks

Marcel Oosterling van Café Oosterling in Amsterdam heeft zijn cafégasten op snackgebied veel te bieden. Borrelaars kunnen kiezen uit verschillende soorten Nederlandse kaas, worst en sinds kort een volledige borrelplank. Saskia Kauffmann van het eveneens in de hoofdstad gevestigde en onlangs geopende Bar Kauffmann biedt juist exotische hapjes en snacks uit Iran. Wij spreken met hen over hun snackaanbod.

Borrelaanbod
Oosterling biedt jonge kaas, oude kaas, leverworst, ossenworst, nacho’s en pinda’s aan. Daarnaast serveert hij sinds vijf maanden een borrelplank. “Op deze plank liggen olijven, ham, truffelkaas en brood. Deze plank is afkomstig van een zelfstandig ondernemer, ons café is een soort testcase. De borrelplank is geschikt voor twee personen en kost 9,50 euro. Tot nu toe zijn de gasten die de plank bestellen tevreden, dus waarschijnlijk houden we de borrelplank erin.” Kauffmann serveert in haar zaak enkel Nederlandse speciaalbieren. In totaal zijn er dertig verschillende bieren. De bieren van de tap komen uit Amsterdam, de speciaalbieren op fles uit de rest van Nederland.  “Ik vind enkel Nederlands speciaalbier bijzonder, omdat het een mooi contrast vormt met onze exotische hapjes en snacks, die allemaal bedacht worden door onze Iraanse chef. Gasten kunnen genieten van onze specialiteit falafel, die we serveren met zelfgemaakte sauzen als paprika-tomatentapenade. Daarnaast hebben we bruchetta’s, knoflookbrood en losse falafelballetjes. Eigenlijk is alles vegetarisch, behalve de merguez-worstjes die we halen bij de Amsterdamse ecologische slager Siem van de Gragt. Er is heel veel vraag naar borrelhapjes, dus we willen ons aanbod zeker gaan uitbreiden. Iran heeft geen borrelcultuur, dus kunnen we creatief zijn met onze eigen ideeën. Wie weet serveren we in de toekomst wel Iraanse bitterballen.”

Nooit meer nee verkopen
Oosterling heeft geen frituur. “We hebben er geen ruimte voor en ik heb geen zin om in de stank te staan. Sinds een tijd werken we samen met een snackbar uit de straat. Zij bezorgen in het café, dus dat is ideaal. Daarvoor moest ik nee verkopen en dat kostte me toch gasten. Vooral bitterballen zijn heel erg populair, gemiddeld verkoop ik er wel twintig tot dertig per dag.” Kauffmann heeft wel een frituur. “Wij frituren de falafel in zonnebloemolie. Ook serveren we een gefrituurde zoete aardappel en frites van gewone en van zoete aardappel.” Jurgen Ottenhoff, oprichter/eigenaar van snackleverancier Oma Bobs, herkent de populariteit van bitterballen. “Je ziet dat bitterballen het altijd winnen van hele chique hapjes. Wel merken we dat er meer vraag is naar verschillende smaken bitterballen, omdat ondernemers zich willen onderscheiden. De klassieke bitterbal loopt nog steeds het best, maar wij bieden nu in totaal zo’n zeventien verschillende smaakvarianten aan. Zo hebben we de kaasrucolabitterbal, de bospaddenstoelenbitterbal en de truffelbitterbal. We kunnen alle varianten trouwens ook aanbieden in croquetvorm.” Op dit moment is Ottenhoff druk aan het experimenteren met Spaanse garnalen genaamd carabineros. “Deze garnalen worden nu geserveerd in sterrenzaken. Ik vind het vanuit mijn koksachtergrond interessant om te kijken hoe ik deze garnalen kan verwerken in snacks voor de cafébranche. Ten slotte zijn we bezig om speciale biologische snacks te ontwikkelen die voorzien zijn van een keurmerk.”

Gefrituurd vs. niet-gefrituurd
In Café Oosterling worden zo’n 60 procent gefrituurde en 40 procent niet-gefrituurde snacks verkocht. Leverworst loopt volgens de caféondernemer wat minder en naar vegetarische borrelhapjes is weinig vraag. “Ik denk dat zo’n 5 tot 10 procent van mijn omzet afkomstig is uit snacks. Ik heb wel geleerd dat je het niet te ingewikkeld moet maken. Zo serveerden we eens tapas; gehaktballetjes in een bepaalde saus. Sinds we in ons café bitterballen serveren, zijn deze veel minder populair. Met een bitterbal zit je dus sowieso altijd goed.” Ook Saskia schat de omzet uit snacks op ongeveer 10 procent. “Gasten vinden het altijd leuk om te snacken en om iets lekkers te hebben bij de borrel. Uiteindelijk gaat het er volgens mij om dat het belangrijk is dat je iets te snacken aanbiedt, daarmee scoor je altijd”, besluit de onderneemster.

Omzetstijging met snacks
Cafetaria's, lunchrooms, snackbars en dergelijke boeken volgens het CBS al ruim twee jaar een omzetstijging ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Er werd in 2015 5,1 procent meer omgezet. Hiervan kwam 3,8 procent voor rekening van het aantal verkochte consumpties. De prijzen van snacks en ijsjes stegen in 2015 gemiddeld namelijk met 1,2 procent ten opzichte van een jaar eerder (CBS, februari 2016).

Overig nieuws