Ze prijken steeds vaker op menukaarten: poké bowls. Poké Perfect introduceerde deze van oorsprong Hawaïaanse lekkernij in Nederland. Sindsdien doet het bedrijf er alles aan om de concurrentie een stap voor te blijven. Mede-eigenaar Gerrit Jan Witzel vertelt hoe.
Het begint met een goed en origineel idee
"Mijn zusje en zakenpartner Quinta woonde een aantal jaren in de VS. Terug in Nederland miste ze een gevarieerd aanbod van gezonde en lekkere voeding. Samen besloten we in dat gat te springen. We zochten een betaalbaar product dat mensen ook makkelijk kunnen laten bezorgen. Zo kwamen we op de poké bowl, dat zij in Amerika had leren kennen. Gezond, vers, lekker en eetbaar op kamertemperatuur zodat het langer onderweg kan zijn. We openden de eerste vestiging van Poké Perfect in 2016 aan de Amsterdamse Prinsengracht. Mede dankzij alle media-aandacht begonnen we direct goed."
En dan: blijven groeien
"Een van de manieren om concurrenten voor te blijven, is door te groeien. Inmiddels hebben we acht locaties: vijf in Amsterdam en één in Utrecht, Den Bosch en Almere. Deze zomer zetten we een volgende stap met het openen van vier nieuwe vestigingen. We willen in eerste instantie aanwezig zijn in alle 32 Nederlandse steden met meer dan honderdduizend inwoners, zodat we dicht bij onze klanten zijn. Dat doen we deels via vestigingen in eigen beheer en deels via franchise. Daarnaast zetten we natuurlijk in op bezorging. De meeste vestigingen hebben ook een aparte bezorglijn."
Vergeet niet te innoveren
"Een poké bowl met kibbeling? Wij draaien onze hand er niet voor om. We zoeken continu naar nieuwe variaties, gerechten en smaken. We introduceren bijzondere specials en zorgen dat iedereen bij ons z’n favoriete poké bowl kan samenstellen. Ook vegetarisch, veganistisch of zonder allergenen. Verder maken we onze verpakkingen steeds duurzamer. Deze zomer kunnen mensen al plasticvrij bij ons bestellen. Daar is veel behoefte aan onder onze klanten. Oh, en die poké bowl met kibbeling bleek een doorslaand succes. Het is een blijvertje geworden als side dish."
Houd altijd inzicht en overzicht
"Met al die vestigingen is het een uitdaging om een goed overzicht te hebben van alle transacties en stortingen. Daarom zijn we overgestapt naar Rabobank, waar we voor onze eigen winkels en franchisevestigingen gebruikmaken van Rabo Smart Pay. Dat werkt voor ons perfect. Op het dashboard zien we precies wat er bij de vestigingen binnenkomt. We kunnen bovendien zelf wijzigingen doorvoeren, zoals nieuwe pinterminals bestellen voor een nieuwe vestiging. Die zijn vervolgens razendsnel binnen. Daarnaast zijn de transactiekosten aantrekkelijk. En dat is belangrijk, want door de lage prijzen van onze poké bowls hebben we veel bestellingen en veel transacties. Geen ondernemer wil daar natuurlijk te veel voor betalen."