De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week blikt Jef Schuur, Patron Cuisinier Bij Jef*, terug op het interview dat wij met hem hadden in 2013. Hij waarschuwde voor websites als IENS, Booking en Couverts. “99.9 procent van onze boekingen komen via de eigen kanalen.”
De crux ligt volgens de sterrenchef in het eigen boekingssysteem. “Die moet dik in orde zijn. Vindbaar zijn, weinig reclames versturen en een gunfactor creëren. Ik ben blij dat ik toen het gevaar goed heb ingeschat, waardoor wij op tijd een goede boekingsmodule hebben kunnen ontwikkelen.”
Relaxte sfeer
Natuurlijk red je het niet alleen met een goede boekingsmodule. Kwaliteit is hetgeen waar de mensen voor terugkomen, een verassingselement ontwikkelen binnen een informele sfeer. Die drie pijlers komen tijdens het gesprek met Jef vaak terug. “We willen hier een relaxte sfeer uitstralen. Zowel in het hotel als in het restaurant. Begrijp mij niet verkeerd, we hebben een strakke bedrijfsvoering en zijn absoluut niet nonchalant, maar we willen ontspannenheid uitstralen naar de gasten, zonder de kwaliteit tekort te doen.”
USP
Het verrassingselement zit in het ontbijt. De ‘wow factor’, zoals Jef het zelf noemt. Gasten verwachten dat niet altijd. “We serveren een 7-gangenontbijt. Dat is natuurlijk wel een van onze USP’s (Unique Selling Points).” Ook het betrekken van een hotel bij het restaurant, dat al vanaf het begin is aangesloten, is een vooruitziende blik geweest. Steeds meer sterrenzaken bieden de mogelijkheid om ook te overnachten. “Maar heel veel keuze hadden wij niet. De laatste boot naar het vasteland halen gaat bijna niet als je bij ons komt dineren, we moesten wel.”
Na-aap cultuur
Nu hij tien jaar de Michelin ster bezit, kan hij terugkijken op wat hem onderscheidend maakt. “Ik heb het altijd dicht bij mezelf gezocht. Gerechten bereiden waarvan ik denk dat wij ons als restaurant op de kaart kunnen zetten. Het valt mij nog altijd op dat we in Nederland veel te maken hebben met een na-aap cultuur, terwijl het niveau echt ontzettend hoog ligt. Dat is geen verwijt, maar een constatering. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik neerkijk op mijn collega’s, want overal waar ik zelf eet, leer ik. Dat houdt mij scherp om mij als kok te ontwikkelen.”
Als ondernemer ontwikkelt Jef zich ook. In 2000 opende de Patron Cuisinier Bij Jef, mét hotelkamers. “Mijn ambitie groeide sneller dan het eetcafé dat ik in Den Burg runde voordat ik met Bij Jef begon. In Den Hoorn, waar we nu zitten, had ik meer mogelijkheden.
Tweede ster
De verdeling tussen gasten die komen eten én blijven slapen ten opzichte van gasten die alleen komen eten is fifty-fifty. Een hogere bezetting is voor Jef geen 'must'. “Het is goed zo. Ik heb ontzettend veel plezier in mijn werk, ben erg trots op wat we tot nu toe hebben bereikt.” En die tweede ster? “Vergelijk het met een voetballer. Die wil ook altijd Champions League spelen. We werken keihard voor die tweede ster. De toekomst zal uitwijzen of we goed genoeg zijn.”