Column: Albert Heijn als horecaketen?

Auteur: David Bakker
David Bakker 14 december 2018
Column: Albert Heijn als horecaketen?

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef, de eerste keuken van AH, waarin verschillende gezonde Allerhande-maaltijden vers voor de klant worden bereid. In totaal zal Albert Heijn in 2019 150 winkels van de 966 winkels in Nederland ombouwen naar de vernieuwde formule.

Dat zijn flinke cijfers en geeft de stootkracht van de keten weer. Voor horecaondernemers is dit een flinke dobber. Nóg een concurrent in een toch al overspannen markt. Want hoewel er meer en meer wordt uitgegeven in de horeca, openen er ook steeds meer zaken. Het toverwoord in die concurrentiestrijd is: onderscheiden. Met onderscheidend vermogen binnen de branche is overleven mogelijk. Dat onderscheidend vermogen zit in vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Drie essentiële punten die AH (nog) niet bezit, maar onderschat deze reus niet.

Johan Cruijff zei ooit: “Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.” Als we deze wijsheid vertalen naar de horeca kunnen we misschien zeggen: “Ik heb een supermarktmanager nog nooit een goede Latte Machiato zien maken.” Vakkennis, productkennis en gastvrijheid zijn nog altijd de drie pijlers die menig horecazaak onderscheidt van wat Albert Heijn van plan is. De vraag is of Albert Heijn die drie pijlers ook wil implementeren in de bedrijfscultuur.

Ik denk dat dit concept van Albert Heijn een groot succes gaat worden. Een plek waar retail en horeca samenkomen: ‘Retorica’, lijkt mij een mooie benaming. Want er is natuurlijk goed nagedacht over de cultuurverschuiving. Ik denk echter wel dat ze de klant anders gaan benaderen dan de horecaondernemer. Dat begint namelijk al met de benaming ‘klant’. In een restaurant ben je gast, is er tijd, aandacht, vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Omarm en ontwikkel dat, om niet door de reus vermorzeld te worden.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Overig nieuws