Het grootste netwerkevent van het jaar, Horecava, staat alweer voor de deur. Van 8 tot en met 11 januari staat de RAI volledig in het teken van de horeca. Amsterdam wordt overspoeld met horecamensen en dat weten ze; de gezelligheid komt er weer aan!
Eigenlijk iedereen die je spreekt heeft Horecava met grote letters in de agenda staan. Meteen aan het begin van het nieuwe jaar; iedereen weer zien en spreken, nieuwe producten en innovaties bekijken voor het komende jaar. Ja, na Horecava kan je weer fris en vol ideeën het nieuwe jaar in.
Wat ik altijd fijn vind van Horecava is dat iedereen er altijd wel minimaal één of meerdere dagen is. Je weet elkaar altijd weer te vinden en ook ontmoet je weer bekenden die je misschien al een tijdje niet hebt gezien. Een ultiem netwerkmoment dus.
Met het Gastronomisch Gilde, waar ik de wedstrijden dit jaar wederom voor organiseer, hebben we een prominente plek in hal 8. Vrij makkelijk te vinden en dus ook een goede plek om elkaar te ontmoeten. Tijdens Horecava zie ik vaak ook dat mensen onze plek als meetingplek gebruiken om elkaar te vinden, dat vind ik echt mooi! Netwerken is en blijft van levensbelang, de één vindt het leuker dan de ander maar wat ik toch merk als je er dan weer in zit het ook weer soepel gaat. In tijden van personeelstekorten en leveringsproblemen is het toch fijn om een goed netwerk te hebben waar je eens iets van kan lenen of waar je mee kan sparren. Hebben de mensen uit je netwerk dezelfde uitdagingen, hoe gaan zij hiermee om, welke alternatieven gebruiken ze? En ga zo maar door.
Zeker in het hoge segment zie je dat chefs en ondernemers meer behoefte hebben aan een club met gelijkgestemden. Bij de Alliance Gastronomique zijn onlangs drie nieuwe leden geïnaugureerd, bij de JRE zijn er twee nieuwe leden bijgekomen en ook bij Les Patrons Cuisiniers is in januari een nieuw lid geïnaugureerd. Onderling wisselen zij veel kennis met elkaar uit, maar kunnen zij ook met uitdagingen of vragen bij elkaar terecht. Zij het wel in een iets meer beschermde omgeving van een club.
Ook zie ik dat leveranciers hoog inzetten op het bouwen van relaties in netwerken. Ze worden bijvoorbeeld partner van een netwerkclub om daar de doelgroep op een informele manier te ontmoeten. Een goede relatie met een leverancier is van groot belang in de horeca. Onlangs nam ik een podcast op met Yornie van Dijk van Restaurant Basiliek* in Harderwijk en hij onderstreepte ook het belang van een goede relatie met een snelle communicatielijn met zijn leveranciers. “Als de kwaliteit niet goed is app ik hem en lost hij het meteen op, maar als het top is meld ik dat ook”. Zo zie je dat het beide kanten op gaat.
Het opbouwen van een goed netwerk kost tijd en energie maar het brengt je ook veel en vaak kan je anderen ook helpen. Onlangs kreeg ik de vraag van een relatie of ik ze in contact kon brengen met inkopers in een bepaald segment, dan scroll ik toch vaak even door mijn telefoon of LinkedIn en heb ik altijd wel mensen waarmee ik een connectie kan leggen zodat de ander ook weer een stap kan maken. Netwerken gaat allemaal over verbinden, en zeker in deze Kersttijd is dat een belangrijk iets om stil bij te staan.
Ik wens jullie allen Fijne Feestdagen, een mooi uiteinde en ik hoop jullie te zien op Horecava!
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Al haar columns zijn hier te lezen.
Fotografie: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.