Tijdens de afgelopen Horecava hebben we de eerste stappen van AI binnen de horeca en de foodservice kunnen zien. Het lijkt erop dat AI nu eindelijk ook haar stappen gaat zetten binnen de horeca.
En dat wordt ook tijd! Zo zien we bijvoorbeeld, de door AI gestuurde voedselverspillingsrobot Orbisk in diverse grote horecalocaties verschijnen. Orbisk herkent de producten die in de vuilnisbak terechtkomen en geeft dit door via rapportages aan het management. Door de inzichten van Orbisk kunnen deze locaties aan de slag met het verminderen van hun voedselverspilling. Handig toch? Ook zien we dat grotere organisaties vooral AI gebruiken voor de analyse van data, het opstellen van vacatureteksten en het ontwikkelen van social media posts.
Maar de ‘kleinere’ horeca blijft toch achter in het gebruik van AI-tools. Ik merk dat veel ondernemers het niet of amper gebruiken. De meeste denken dat ze het niet nodig hebben of vinden het niet nodig om zich erin te verdiepen. Zaken waar jongere mensen werken maken vaak al wel wat stapjes, maar over de hele linie gezien zijn dit er maar heel weinig.
Veel mensen vinden AI nog steeds eng omdat er weinig tot geen wetgeving op zit, we niet precies weten wat er nu met de data gebeurt en vanwege de vele negatieve berichtgeving over AI. Allemaal waarheden, maar toch vind ik deze insteek jammer. Sinds vorig jaar verdiep ik mij al in de diverse ontwikkelingen op het gebied van AI, en dan met name in het stuk van ChatGPT en Canva Magic Studio. Als marketeer kun je hier niet in achterblijven. Ik adviseer dan ook iedereen die zich bezighoudt met marketing en social media om zich hierin te verdiepen. Als je dat niet doet, zal je echt gaan achterlopen. Deze tools kunnen je inspireren en werk uit handen nemen, waardoor jij tijd overhoudt voor andere dingen. Belangrijk is wel dat jij duidelijk voor ogen hebt wat je verwacht van de AI-tool waar je mee werkt. Want slechte input = slechte output. Als jij niet duidelijk aangeeft wie je bent, wat je doet en waar je naar op zoek bent, stuur je de AI-tool eigenlijk met het kluitje het riet in. Je krijgt dan hele generieke informatie waar je eigenlijk niet zo heel veel aan hebt. Maar als jij goede informatie in de AI-tools stopt, krijg je hele waardevolle content terug.
De grootste fout die er momenteel nog gemaakt wordt met het gebruik van AI-tools is, naast het geven van slechte input, het kopiëren en plakken van de antwoorden die bijvoorbeeld ChatGPT jou geeft. ChatGPT is geen mens, hij kent geen emoties en zal daardoor ook geen empathisch vermogen tonen. De teksten hebben weinig emotie, deze moet je zelf toevoegen door de teksten een beetje te herschrijven. Je kunt de AI-tools zien als een soort super stagiair. Ze kunnen hele goede dingen doen, maar je moet het wel blijven checken. Ik hoop dat horecaondernemers, zeker degenen zonder marketingteam, die nu moeite hebben met zichtbaarheid op social media en een beperkt budget hebben, gaan inzien dat AI-tools hen kunnen helpen. Verdiep je erin! Veel tools kan je al gratis gebruiken. Ook met een beperkt marketingbudget kun je zichtbaar zijn, als je maar de goede tools gebruikt! Ik hoop dat in 2024 AI meer gebruikt gaat worden in de horeca zodat we de tijd die we overhouden kunnen besteden aan de gasten!
Een paar tips voor het gebruik van AI-tools:
- Goede input = goede output
- Check altijd de output op waarheden
- Wees je je er bewust van dat de AI-tools open tools zijn, dus geef geen kwetsbare informatie prijs zoals jaarcijfers, kosten, etc.
- Zie AI-tools als een super stagiair die je kan ondersteunen, maar niet als een volwaardige marketingmedewerker.
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV.
Fotocredits: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief