De 2023 editie van Gastvrij Rotterdam is er weer één voor in de boeken; het 10-jarig bestaan van de beurs, iedere dag een prachtig gevuld programma en een recordaantal bezoekers. En dit laatste was zeker te merken.
Tijdens Gastvrij Rotterdam organiseerde ik, namens het Gastronomisch Gilde, de gehele programmering en organisatie van de wedstrijdarena in hal 5, en iedere dag was het echt ontzettend druk. Normaal is het in Rotterdam vooral de eerste dag bommetjevol, maar ik vond het opvallend dat er ook de tweede en zelfs de derde dag uitermate veel publiek was. Je merkt dat mensen de behoefte hebben aan offline-verbinding en elkaar in levenden lijve te spreken. 2023 is eigenlijk weer het eerste volwaardige beursjaar zonder beperkingen na COVID, en met succes. Mij vielen deze editie twee dingen het meeste op; het grote enthousiasme voor de wedstrijden van zowel van deelnemers als het publiek en dat de hype rond vega(n) over is en dit nu veel meer een ’normaal‘ onderdeel van de beurs is geworden.
Wedstrijden hot en happening
Wedstrijden zijn eindelijk weer hot en happening. Ik zie het niet alleen aan de wedstrijden van het Gastronomisch Gilde, waarbij we dit jaar een recordaantal deelnemers voor de voorronde van de HANOS Gouden Koksmuts hadden, maar ook bij andere wedstrijden. De Nederlandse finale van de Bocuse d’Or heeft een voorronde moeten houden voor Gastvrij omdat er zoveel aanmeldingen waren. Ook bij de wedstrijden in de arena van Eurotoques, was er een mooi deelnemersveld. Persoonlijk merk ik het ook tijdens de uitreikingen bij de wedstrijden van het Gastronomisch Gilde, veel mensen maken er tijd voor om dit moment niet te missen. Ook online is er veel enthousiasme, op Instagram keken er op het hoogtepunt bijna 300 mensen naar de livestream van de uitreiking van de Green Chef’s Hat. Ook de pers pakte alle berichten rondom de wedstrijden tijdens Gastvrij erg goed op. Na de beurs ontplofte mijn mailbox met vragen over de wedstrijden die we tijdens Horecava organiseren. Op de eerste dag dat de we inschrijvingen openden, stroomden de aanmeldingen binnen. Wedstrijdkoken is dus weer hot en happening! Ik vind dit een mooie ontwikkeling, want wedstrijdkoken is echt een verrijking voor je carrière. Het leert je omgaan met tijdsdruk, publiek en uitdagingen die je normaliter in een restaurantkeuken niet tegenkomt. Daarnaast brengt het je ook op bijzondere plekken, kijk naar de winnaar van The Green Chef’s Hat, Yornie van Dijk. Hij gaat twee dagen stagelopen bij een 5 Radijzen restaurant (We’re Smart Green Guide) naar keuze om zo nog meer te leren over pure plant koken. Of kijk naar Tom Lamers, lid van het Nederlands Culinair Team, die volgend jaar naar Singapore afreist om te strijden in de Global Chefs Competition van Worldchefs. Ik loop nu bijna drie jaar mee in de wereld van de wedstrijden van het Gastronomisch Gilde en ik heb de grootste chefs zien struggelen en de underdogs zien shinen tijdens wedstrijden. Ik vind het geweldig om te zien dat steeds meer chefs zich opgeven om deze uitdaging, vooral voor zichzelf, aan te gaan!
De vega(n) hype is over
Ik hoor je denken, ben jij wel goed? Na wat ik op Gastvrij Rotterdam allemaal heb kunnen zien is dat vega(n) niet meer een hype is maar een vast onderdeel van het eetpatroon. Het 'Dat Smaakt naar Meer Paviljoen en Vegan Taste Lab' barstte uit zijn voegen, het paviljoen van Bidfood stond stampvol met vega en vegan producenten en bij iedere ’gewone‘ leverancier is er wel een vega of vegan alternatief beschikbaar. Bij een groot deel van de leveranciers komt het aanbieden van vega(n) producten uit een overtuiging of vanuit een vraag van de markt. Instellingen zoals scholen, universiteiten en de overheid zijn bijna al helemaal overgestapt op vega(n). Dus wil je deze locaties blijven beleveren, dan zul je als producent echt moeten blijven ontwikkelen. Maar sommige bedrijven hebben ook aanpassingen gedaan aan hun producten, in verband met de allergenen wetgeving die vorig jaar is ingegaan. Door de focus te leggen op bijvoorbeeld een allergeenvrije saus zijn sommige sauzen hierdoor indirect ook vega(n) geworden. Dat is mooi meegenomen! Dat wil niet zeggen dat alle vega(n) sauzen allergeenvrij zijn! Lopend en proevend over de beurs viel mij op dat je bij een groot aantal producten al bijna niet meer het proeft of er wel of geen vlees in zit. Een paar jaar terug zat overal soja in als basis (en dat proef je!) maar ook hier komen steeds meer alternatieven voor, zoals bijvoorbeeld frikandellen op basis van gedroogd jackfruit of bitterballen met Nederlandse lupine. Het is goed om te zien dat de sector zich ontwikkelt en blijft onderzoeken en vernieuwen op het gebied van eiwitten, die vaak de basis vormen van de vega(n) producten. Maar ik denk dat de hype wel over zijn hoogtepunt heen is. Mensen zijn zich bewuster van wat ze in hun mond stoppen en maken hierdoor ook een bewuste keus voor vis, vlees of plantaardig. Op naar de volgende hype!
Charlotte Mauritz
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Al haar columns zijn via deze link te lezen.
Fotografie: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.