In een restaurant draait het om het creëren van een onvergetelijke ervaring voor je gasten en jouw taak als gastheer is cruciaal hierbij. Je moet creatief zijn, elke gast heeft namelijk andere aandacht nodig. Een bedrijfsetentje of een koppel dat op date is heeft meer privacy nodig. Ze willen zo min mogelijk worden gestoord en wanneer je dat doet moet dit zo concreet en efficiënt mogelijk. Terwijl een vriendentafel of een enthousiaste gast juist aandacht van jou wil. Je moet je tijdsplan hierop aanpassen en je gasten leren lezen.
Jammer genoeg is hier geen stappenplan voor, dit moet je echt op gevoel doen en aanvoelen wat jouw gasten willen. Je kunt niet bij elke tafel hetzelfde doen, uit ervaring weet ik dat dit niet werkt. Je wilt mensen het gevoel geven dat zij uniek zijn. Dat al die andere tafels opeens niet meer uitmaken, hoe druk het ook is. Bij wijn bijvoorbeeld, draait het niet alleen om temperatuur, maar ook om hoe oud een wijn is en of deze wel of niet gedecanteerd moet worden. Dit wordt niet alleen bepaald door de wijn, maar is ook afgestemd op voorkeur en smaakbeleving van de gast.
Maar je kunt op meer zaken anticiperen. Door bijvoorbeeld een kussen te regelen voor een zwangere vrouw of een oude dame. Wanneer een gast met een hond komt, kun je een bakje water regelen. Of de gast die zijn computer op tafel zet, meteen de wificode geven. Door sneller te denken dan jouw gast, verleen je niet alleen een goede service, maar creëer je een ‘random act of kindness’. Een klein gebaar omtoveren tot iets waar jouw gasten zich over verbazen.
Ik kan me herinneren dat ik ooit te gast was in een restaurant. Alle tafels waren mooi ingedekt, het bestek lag al op tafel. En zoals bij elk restaurant lag de vork aan de linkerkant en het mes aan de rechterkant. Zelf ben ik linkshandig en gebruik ik mijn bestek op de tegenovergestelde manier. Dus tijdens het eten pak ik mijn bestek en wissel ik van hand. Dit werd bij het voorgerecht opgemerkt door een van de gastheren. Zonder wat te zeggen dekte hij vanaf de volgende gang constant het bestek andersom. In het begin was ik hierover ontzettend verbaasd. Aanvankelijk dacht ik dat de gastheer bij mij een fout had gemaakt. Toen ik vragend naar hem keek tijdens het inzetten, gaf hij aan dat het hem was opgevallen dat ik linkshandig ben. Een restaurant met meer dan 20 tafels en meer dan 60 gasten en toch aandacht kunnen besteden aan zoiets kleins. Iets heel kleins maar voor mij van grote betekenis.
Dit noem ik echte gastvrijheid.
Over Giuseppe Mazziotta
Giuseppe Mazziotta is achttien jaar, heeft nu al een diploma sociale hygiëne en is een van de jongste leermeesters in Nederland. Op zijn elfde draaide hij mee bij zijn vaders restaurant A Tavola aan het Kadijksplein in Amsterdam en op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn carrière bij MOS* als demi-chef de rang. In september dit jaar startte hij een leerwerktraject als gastheer bij Spectrum** in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam. Al jaren is Mazziotta geïnspireerd en gefascineerd door de horeca en wil hij op het hoogste niveau werken. Zijn missie is jongeren aanmoedigen de horeca in te gaan en dat doe hij door zijn ervaringen te delen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.