Zo'n 57 miljard euro gaven we met zijn allen vorig jaar in ons land uit aan eten en drinken. Dat is 2,1 procent meer dan in 2015. En wat opvalt: mensen eten steeds vaker buiten de deur. Die omzet groeide met 4,5 procent ruim twee keer zo hard als de totale groei van de consumptie.
Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat jaarlijks onderzoek doet naar waar consumenten precies hun eten en drinken kopen. "Eten is één van de nieuwere manieren waarop grote groepen consumenten willen laten zien hoe ze in het leven staan", zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. "Hippe food- en horecaconcepten schieten daarom als paddestoelen uit de grond."
Vooral jongeren tussen 18 en 36 jaar eten met regelmaat hun maaltijden buiten de deur: 29 procent van hen doet dat minimaal 1 keer per week. Terwijl maar 10 procent van de babyboomers - tussen 51 en 70 jaar - dat doet. Grievink: "Maar die jongeren zoeken wel goedkoper eten. Zij besteden per keer 19,42 euro, terwijl de babyboomers 30,66 euro per keer uitgeven."