Sinds ik me het kan herinneren, heb ik altijd passie voor horeca gehad. Mijn vader Gerardo Mazziotta, een autodidact en gastronoom, zit al in het vak sinds zijn achttiende. Hij is helemaal uit Italië gevlogen om zijn passie uit te oefenen. Hij heeft al twintig jaar zijn eigen restaurant op het Amsterdamse Kadijksplein, genaamd A Tavola, waar ik als kind elke dag te vinden was. Na school nam ik regelmatig mijn tweewieler en fietste ik naar het restaurant. Ik zat toen aan de meest verre tafel in het hoekje met een schrijfblokje. Een simpel schriftje waarin ik elke dag de werkwijze van mijn vader noteerde. Van het uitschrijven van stappen over hoe je een koffie moest zetten tot aan welke kant je moest inzetten. Zelfs op mijn verjaardagen wou ik niks anders dan met mijn vrienden in het restaurant eten.
Wat mij het meest inspireerde was de manier waarop gasten naar mijn vader keken op het moment dat hij een kakelverse vis op z’n Italiaans aan tafel bracht en aan gasten liet zien hoe elk deel heette en hoe dat smaakte; de manier waarop hij de gasten aan het lachen maakte tot aan de vrolijke interacties die hij met ze had. Het waren voor hem geen klanten met geld, maar meer vrienden. Die interactie met de gast vond ik fantastisch en nog steeds.
Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader op een dag wat bijzonders meenam naar het restaurant: iets waar zijn gasten al de hele dag naar uitkeken, iets exclusiefs en zeldzaams. Hij nam op die dag een bijzondere fles Barolo mee naar het restaurant voor een vaste gast. De manier waarop mijn vader aan de gasten aan tafel uitlegde over hoe deze fles precies werd gemaakt, de historie en het ambacht die achter die dure fles zaten. Ik herinner mij nog de blikken van de gasten op het moment dat mijn vader dat vertelde. Vol bewondering, het moest wel bijna een magische fles zijn. Alsof de inhoud er niet meer toe deed. Mijn vader pakte hiervoor zijn beste glazen van de hoogste plank, poleerde deze en schonk op elegante wijze de wijn in. De hele procedure was meer dan alleen naar een restaurant gaan om te eten. Het was een show, een belevenis. Wat die fles wijn allemaal kon doen met de gast… Terwijl je een simpele fles in de supermarkt kon kopen, dacht ik. Toch kochten gasten voor honderd euro aan wijn in een restaurant. Niet alleen voor de inhoud, maar ook voor het verhaal, de service en de status die de fles met zich meebracht.
Ik wist meteen dat ik mijn aandacht moest focussen op wijn en klasse. Want dat is namelijk wat gasten willen in mijn ogen. Gasten komen niet in een restaurant voor een snelle en simpele hap. Gasten komen voor de belevenis, de aandacht en de show die het gehele team probeert te creëren. In mijn ogen is er niks zo inspirerend als een restaurant met een Michelinster. Ik wou daar mijn kennis gaan opdoen. Na het werken als kind bij mijn vader, heb ik op mijn vijftiende gesolliciteerd bij MOS* in Amsterdam, waar ik tot mijn eigen verbazing werd aangenomen als demi chef de rang. Daarna groeide ik door naar gastheer bij Bougainville* in Amsterdam, waar ik als jongste in Nederland mijn Leermeester-, sociale hygiëne- en HBR-diploma heb behaald. Ik ben nu op mijn achttiende nog steeds niet uitgeleerd. Mijn doel is om later met al mijn kennis een restaurant te openen waar gasten zich elke dag zullen verwonderen, zoals met die magische fles Barolo.
Over Giuseppe Mazziotta
Mazziotta is achttien jaar, heeft nu al een diploma sociale hygiëne en is een van de jongste leermeesters in Nederland. Op zijn elfde draaide hij mee bij zijn vaders restaurant A Tavola aan het Kadijksplein in Amsterdam en op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn carrière bij MOS* als demi-chef de rang. In september dit jaar startte hij een leerwerktraject als gastheer bij Spectrum** in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam. Al jaren is Mazziotta geïnspireerd en gefascineerd door de horeca en wil hij op het hoogste niveau werken. Zijn missie is jongeren aanmoedigen de horeca in te gaan en dat doe hij door zijn ervaringen te delen.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.