Restaurants blijven zich vernieuwen om meer gasten aan te trekken en hun naamsbekendheid te vergroten. Ik heb op de hotelschool geleerd dat je als ondernemer op de hoogte moet blijven van trends en deze ook moet toepassen in je restaurant. Mijn vader is ondernemer en heeft vijf succesvolle restaurants geopend in Amsterdam, waaronder Restaurant A Tavola op de Kadijksplein.
Het is het enige restaurant dat mijn vader nog bezit, al sinds 1999, en ik kan niet anders zeggen dan dat de zaken goed gaan. Zelfs corona heeft het doorstaan. Maar als ik mijn lesboeken naast het restaurant van mijn vader leg, klopt er helemaal niks van. Misschien komt dat omdat mijn vader zich niet bezighoudt met trends, decoratie en poespasjes. Ik begrijp daarom niet waarom sommige restaurantondernemers, die ontzettend hun best doen en precies volgens de schoolboeken werken, het niet zo lang volhouden als mijn vader. Hoe kan dit? Waarom is een eenvoudig restaurant als dat van mijn vader, die zich niet bezighoudt met trends en details, toch zo succesvol gebleven? Zelf werk ik in een sterrenzaak, waar op alle details wordt gelet omdat gasten dit van ons verwachten. Als een gast, die regelmatig sterrenzaken bezoekt, opeens naar mijn vaders restaurant zou gaan, zou het kunnen dat die zich ergert aan het feit dat er geen linnen op tafel ligt, dat er geen sommelier is of dat er geluid vanuit de keuken komt.
Als ik mijn lesboeken naast het restaurant van mijn vader leg,
klopt er helemaal niks van.
Ik heb laatst aan mijn vader gevraagd “Hoe kan het dat u sinds 1999 precies hetzelfde doet, zelfs de stoelen niet veranderd heeft, en dat het nog steeds zo druk is als toen?” Mijn vader antwoordde hierop “Wat ik vandaag doe is precies hetzelfde als wat ik gisteren deed, en dat is waarom gasten terugkomen.” Eerst begreep ik het niet helemaal, maar als je er goed over nadenkt klopt het helemaal: consistentie. In sterrenzaken blijf je consistent om de kwaliteit te behouden, maar ook een fastfoodrestaurant als McDonald’s doet dit. Elke keer dat jij een burger koopt, smaakt hij precies hetzelfde als de vorige keer. En juist omdat dit binnen jouw verwachtingspatroon past, kom je vaker terug. Je weet dat het precies is zoals jij het wilt. Mensen proberen minder snel iets nieuws of doen dat juist bij een restaurant waar ze eerder zijn geweest.
Juist door eerlijk te blijven, vast te houden aan waar je goed in bent, heb je een restaurantformule die voor eeuwig werkt.
Over Giuseppe Mazziotta
Giuseppe Mazziotta is achttien jaar, heeft nu al een diploma sociale hygiëne en is een van de jongste leermeesters in Nederland. Op zijn elfde draaide hij mee in zijn vaders restaurant A Tavola aan het Kadijksplein in Amsterdam en op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn carrière bij MOS* als demi-chef de rang. In september 2023 startte hij een leerwerktraject als gastheer bij Spectrum** in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam. Al jaren is Mazziotta geïnspireerd en gefascineerd door de horeca en wil hij op het hoogste niveau werken. Zijn missie is jongeren aanmoedigen om de horeca in te gaan en dat doet hij door zijn ervaringen te delen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.